Oikeasti vai leikisti: Hahmotelma eräästä teatterinäkemyksestä
Leinonen, Pia (2010)
Leinonen, Pia
2010
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614549
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena on hahmottaa oma teatterikäsitykseni ja siten vahvistaa taiteellista identiteettiäni vastaamalla kysymyksiin: Mitä teatteri mielestäni on? Miksi teatteria on? Millaista on hyvä teatteri ja näyttelijäntyö? Teatteritaiteen harjoittajana minulla on sekä tarve että velvollisuus tiedostaa teatterikäsitykseni, muodostaa teatteriesityksen ideaali ja pyrkiä saavuttamaan se.
Koulutukseni on antanut minulle perusvalmiudet hyvän teatteriesityksen tekemiseen, mutta loistavaan esitykseen tarvitaan vielä lisää – siinä tulee olla sitä jotakin. Tässä työssäni etsin niitä elementtejä, jotka mielestäni tekevät esityksestä tavallista paremman. Teatteriesityksen kollektiivisuus tapahtumana ja sen mahdollistama kokijoiden alitajuntojen sulautuma, teatteritaiteen tapahtumallisuus sekä yhdessä luomisen kokemus ovat olennaisia asioita analyysissäni. Pohdin mikä tekee näyttelijästä tähden. Tarkastelen katsojan ja esityksen välille syntyvää fiktiosopimusta ja pohdin voiko liiallinen pyrkimys realismiin kääntyä itseään vastaan. Etsin myös keinoja siihen, kuinka teatteriesitys voisi paremmin aktivoida ja antaa tilaa katsojan mielikuvitukselle. Peilaan ajatuksiani David Mamet’n ja Yoshi Oidan kirjoituksiin teatterista.
Kuten teatteri itse, on teatterikäsityskin jatkuvan muutoksen alaisena. Sen takia on mahdollista hahmottaa ainoastaan se, mitä se juuri tällä hetkellä on. Esimerkkitapauksena käytän lopputyöni taiteellista osiota, ”Pinnalla” – monologia. Pohdin kuinka olen onnistunut saavuttamaan esitykselle antamani tavoitteet, mitä olen oppinut prosessin aikana ja miten esitys suhteutuu teatterikäsitykseeni.
Koulutukseni on antanut minulle perusvalmiudet hyvän teatteriesityksen tekemiseen, mutta loistavaan esitykseen tarvitaan vielä lisää – siinä tulee olla sitä jotakin. Tässä työssäni etsin niitä elementtejä, jotka mielestäni tekevät esityksestä tavallista paremman. Teatteriesityksen kollektiivisuus tapahtumana ja sen mahdollistama kokijoiden alitajuntojen sulautuma, teatteritaiteen tapahtumallisuus sekä yhdessä luomisen kokemus ovat olennaisia asioita analyysissäni. Pohdin mikä tekee näyttelijästä tähden. Tarkastelen katsojan ja esityksen välille syntyvää fiktiosopimusta ja pohdin voiko liiallinen pyrkimys realismiin kääntyä itseään vastaan. Etsin myös keinoja siihen, kuinka teatteriesitys voisi paremmin aktivoida ja antaa tilaa katsojan mielikuvitukselle. Peilaan ajatuksiani David Mamet’n ja Yoshi Oidan kirjoituksiin teatterista.
Kuten teatteri itse, on teatterikäsityskin jatkuvan muutoksen alaisena. Sen takia on mahdollista hahmottaa ainoastaan se, mitä se juuri tällä hetkellä on. Esimerkkitapauksena käytän lopputyöni taiteellista osiota, ”Pinnalla” – monologia. Pohdin kuinka olen onnistunut saavuttamaan esitykselle antamani tavoitteet, mitä olen oppinut prosessin aikana ja miten esitys suhteutuu teatterikäsitykseeni.