Implementering av projekt Resursstarka barn material inom småbarnspedagogiken: att främja personalens arbete i att stöda barns sociala och emotionella färdigheter
Bergman, Emilia; Huldin, Emma; Werner, Amanda (2023)
Bergman, Emilia
Huldin, Emma
Werner, Amanda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915161
Tiivistelmä
Detta examensarbete är ett funktionellt arbete som skrivits inom Yrkeshögskolan Novia och baserar sig på teori från projektet Resursstarka barn – stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Syftet med examensarbetet var att implementera projektet Resursstarka barns material, för att främja personalens arbete i att stöda barns sociala och emotionella färdigheter.
Examensarbetet är ett beställningsarbete av projektet och målet med examensarbete var att sprida material från projektet Resursstarka barn, för att stöda socialt utsatta barns sociala och emotionella färdigheter. Materialen riktar sig till professionella inom småbarnspedagogiken, barnen och deras vårdnadshavare och syftet är att stöda socialt utsatta barns sociala och emotionella färdigheter.
Metoden för examensarbetet var implementering av materialen från projektet Resursstarka barn och implementerades på två daghem i Svenskfinland genom personalhandledning. Implementeringen strukturerades upp genom fyra faser; behovsinventering, installation, användning och vidmakthållande. Faserna fungerade som ett stöd då förverkligandet av det praktiska arbetet på daghemmen utfördes. Personalens utvärderingar och åsikter angående implementeringen utgjorde resultatet för examensarbetet.
Skribenterna kan konstatera att spridningen av projektets material har lyckats med hjälp av implementering som metod. Personalen var mottaglig för allt material som implementerades och de kom med goda utvecklingsförslag på hur man kunde fortsätta använda materialen på enheterna. De kommer sträva till att materialen skall bli en del av verksamheten inkommande läsår.
Examensarbetet är ett beställningsarbete av projektet och målet med examensarbete var att sprida material från projektet Resursstarka barn, för att stöda socialt utsatta barns sociala och emotionella färdigheter. Materialen riktar sig till professionella inom småbarnspedagogiken, barnen och deras vårdnadshavare och syftet är att stöda socialt utsatta barns sociala och emotionella färdigheter.
Metoden för examensarbetet var implementering av materialen från projektet Resursstarka barn och implementerades på två daghem i Svenskfinland genom personalhandledning. Implementeringen strukturerades upp genom fyra faser; behovsinventering, installation, användning och vidmakthållande. Faserna fungerade som ett stöd då förverkligandet av det praktiska arbetet på daghemmen utfördes. Personalens utvärderingar och åsikter angående implementeringen utgjorde resultatet för examensarbetet.
Skribenterna kan konstatera att spridningen av projektets material har lyckats med hjälp av implementering som metod. Personalen var mottaglig för allt material som implementerades och de kom med goda utvecklingsförslag på hur man kunde fortsätta använda materialen på enheterna. De kommer sträva till att materialen skall bli en del av verksamheten inkommande läsår.