Autistilapsen tunne- ja kaveritaitojen tukeminen toimintaterapiassa
Kanko, Anette; Syrjä, Lotta (2023)
Kanko, Anette
Syrjä, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052413746
Tiivistelmä
Lasten tunne- ja kaveritaidot ovat ajankohtainen aihe yhteiskunnassa. Taidoista puhutaan jatkuvasti enemmän ja taitojen tärkeys ymmärretään laajemmin. Autismikirjoon kuuluvilla lapsilla esiintyy näissä taidoissa erityisiä haasteita, minkä vuoksi on tärkeää, että niitä harjoitellaan ammattilaisen tukemana.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää konkreettisia keinoja autistilapsen tunne- ja kaveritaitojen tukemiseksi toimintaterapiassa. Tavoitteena oli, että työelämässä jo olevat toimintaterapeutit ja toimintaterapiaopiskelijat pystyvät hyödyntämään opinnäytetyössä esiintyviä konkreettisia keinoja työssään ja opiskeluissaan. Tehtävänä oli etsiä näyttöön perustuvaa tietoa tutkimuskysymykseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus, ja työ toteutettiin siihen kuuluvia vaiheita seuraten. Aineiston keruu toteutettiin kolmesta tietokannasta, jotka olivat CINAHL Ultimate, ERIC ja PubMed. Aineiston analyysi toteutettiin induktiivisesti eli aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tuloksiin perustuen autistilapsen tunne- ja kaveritaitoja voidaan tukea esimerkiksi taitoja ja tilanteita mallintamalla, esimerkkivideoita hyödyntämällä, eläinavusteisella terapialla sekä ryhmätilanteissa vertaisten seurassa. Tutkimus osoitti, että autistilapsen tunne- ja kaveritaitoja voidaan tukea toimintaterapiassa erityisesti vuorovaikutustilanteilla ja leikin avulla.
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää konkreettisia keinoja autistilapsen tunne- ja kaveritaitojen tukemiseksi toimintaterapiassa. Tavoitteena oli, että työelämässä jo olevat toimintaterapeutit ja toimintaterapiaopiskelijat pystyvät hyödyntämään opinnäytetyössä esiintyviä konkreettisia keinoja työssään ja opiskeluissaan. Tehtävänä oli etsiä näyttöön perustuvaa tietoa tutkimuskysymykseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä oli integroiva kirjallisuuskatsaus, ja työ toteutettiin siihen kuuluvia vaiheita seuraten. Aineiston keruu toteutettiin kolmesta tietokannasta, jotka olivat CINAHL Ultimate, ERIC ja PubMed. Aineiston analyysi toteutettiin induktiivisesti eli aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tuloksiin perustuen autistilapsen tunne- ja kaveritaitoja voidaan tukea esimerkiksi taitoja ja tilanteita mallintamalla, esimerkkivideoita hyödyntämällä, eläinavusteisella terapialla sekä ryhmätilanteissa vertaisten seurassa. Tutkimus osoitti, että autistilapsen tunne- ja kaveritaitoja voidaan tukea toimintaterapiassa erityisesti vuorovaikutustilanteilla ja leikin avulla.