Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen musiikillisin keinoin
Savilahti, Riitta (2023)
Savilahti, Riitta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815084
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten musiikin käyttö vaikuttaa varhaisen vuorovaikutuksen syntyyn vanhemman ja vauvan välillä ja miten sosionomi voi hyödyntää musiikkia varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa erityisesti silloin, kun varhaisen vuorovaikutuksen haasteena ovat perheen päihde- tai mielenterveysongelmat. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja se toteutettiin yhteistyössä Tampereen kaupungin perhetukikeskus Päiväperhon kanssa. Aineisto tutkimukseen kerättiin toteuttamalla musiikkihetkiä ryhmässä, johon koottiin lapsia vanhempineen Päiväperhon asiakkaista. Musiikkihetkien avulla oli tarkoitus vahvistaa vanhemman ja vauvan varhaista vuorovaikutusta sekä löytää musiikillisia keinoja vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen vahvistamiseen. Tutkimusote opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen.
Tutkimuksen aineisto osoitti, että vanhemman ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa oli oleellista yhteinen musiikillinen kokemus. Yhteisillä musiikkihetkillä vuorovaikutusaloitteita vanhemman ja lapsen välillä voitiin harjoitella ja vahvistaa. Vuorovaikutusta lisäävinä ja sitä ylläpitävinä musiikillisina elementteinä toimivat soittaminen ja erilaiset laululeikit. Vuorovaikutus lisääntyi ilmeiden, eleiden ja kosketuksen osalta.
Tuloksista voidaan päätellä, että sosionomi voi musiikin avulla tukea vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta käyttämällä erilaisia musiikillisia elementtejä hoidon ja kuntoutuksen tukena. Sosionomi ei voi käyttää musiikkia terapiamuotona, mutta musiikillisten keinojen, kuten laululeikkien ja soittamisen, käyttö yhteyden ja vuorovaikutuksen synnyttämiseen vanhempien ja lasten välillä näyttäisi onnistuvan myös sosionomilta.
Tutkimuksen aineisto osoitti, että vanhemman ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa oli oleellista yhteinen musiikillinen kokemus. Yhteisillä musiikkihetkillä vuorovaikutusaloitteita vanhemman ja lapsen välillä voitiin harjoitella ja vahvistaa. Vuorovaikutusta lisäävinä ja sitä ylläpitävinä musiikillisina elementteinä toimivat soittaminen ja erilaiset laululeikit. Vuorovaikutus lisääntyi ilmeiden, eleiden ja kosketuksen osalta.
Tuloksista voidaan päätellä, että sosionomi voi musiikin avulla tukea vanhemman ja lapsen välistä vuorovaikutusta käyttämällä erilaisia musiikillisia elementtejä hoidon ja kuntoutuksen tukena. Sosionomi ei voi käyttää musiikkia terapiamuotona, mutta musiikillisten keinojen, kuten laululeikkien ja soittamisen, käyttö yhteyden ja vuorovaikutuksen synnyttämiseen vanhempien ja lasten välillä näyttäisi onnistuvan myös sosionomilta.
