Matkustaja-aluksen vuotovakavuuden optimointi
Turunen, Sohvi (2023)
Turunen, Sohvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052714976
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan matkustaja-alusten vesitiiviiseen osastointiin ja vuotovakavuuslaskentaan sekä optimoidaan erään matkustaja-aluksen vuotovakavuutta. Työssä esitellään osastoinnin periaatteet ja vuotovakavuutta koskevien sääntöjen keskeinen sisältö. Tekstissä avataan monia aiheeseen liittyviä käsitteitä sekä esitellään tärkeimmät laskentakaavat. Lisäksi käydään läpi alusten vaurioitumisen syitä, seurauksia ja tekijöitä, jotka vaikuttavat vaurion laatuun ja vuodon laajuuteen.
Työssä lasketaan vuotovakavuus esimerkkinä toimivalle matkustaja-alukselle. Vuotovakavuuslaskentaan käytetään NAPA-ohjelmiston PROB Manageria eli probabilistista vuotovakavuuslaskentasovellusta. Lopuksi luodaan muutosehdotus matkustaja-alukselle tavoitteena optimoida sen vuotovakavuutta. Muutosehdotuksessa aluksen vesitiivistä osastointia muokataan sekä GM:ää nostetaan. Muutosten myötä aluksessa on yksi vesitiivis osasto vähemmän. Osastojen määrää minimoimalla saadaan muun muassa vähennettyä kustannuksia sekä aluksen painoa ja helpotetaan tarvittavien toimintojen sijoittelua. GM:ää nostamalla saadaan tarpeeksi suuri A-indeksi eli vuotovakavuutta koskevien sääntöjen mukainen vaatimus täyttyy. Muutosten kautta saavutettavien hyötyjen avulla voidaan perustella työssä tehdyn vuotovakavuuden optimoinnin kannattavuus.
Työssä lasketaan vuotovakavuus esimerkkinä toimivalle matkustaja-alukselle. Vuotovakavuuslaskentaan käytetään NAPA-ohjelmiston PROB Manageria eli probabilistista vuotovakavuuslaskentasovellusta. Lopuksi luodaan muutosehdotus matkustaja-alukselle tavoitteena optimoida sen vuotovakavuutta. Muutosehdotuksessa aluksen vesitiivistä osastointia muokataan sekä GM:ää nostetaan. Muutosten myötä aluksessa on yksi vesitiivis osasto vähemmän. Osastojen määrää minimoimalla saadaan muun muassa vähennettyä kustannuksia sekä aluksen painoa ja helpotetaan tarvittavien toimintojen sijoittelua. GM:ää nostamalla saadaan tarpeeksi suuri A-indeksi eli vuotovakavuutta koskevien sääntöjen mukainen vaatimus täyttyy. Muutosten kautta saavutettavien hyötyjen avulla voidaan perustella työssä tehdyn vuotovakavuuden optimoinnin kannattavuus.
