Traktorin perälanan suunnittelu : kääntömekanismin modernisointi
Nuuttila, Sami (2023)
Nuuttila, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815113
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin traktorin vanhan perälanan terän kääntömekanismi hydrauliikalla toimivaksi. Suunnittelutyö toteutettiin opinnäytetyön tekijän omaa käyttöä varten. Tarve suunnittelulle syntyi siitä, että hydrauliikalla varustetun perälanan käyttö on sujuvampaa ja monipuolisempaa, kuin täysin mekaanisen perälanan.
Työssä perälanasta piirrettiin 3D-malli, johon suunniteltiin ja mitoitettiin tarvittavat komponentit hydraulisen terän käännön toteuttamiseen. Työn pääpainona oli hydraulisylinterin kiinnityspisteiden suunnittelu ja se, miten terän kääntö saadaan toimimaan sujuvasti. Hydraulisylinterin valinnassa laskettiin sylinterin tuottamia voimia ja sylinterin kiinnityspisteiden kestävyyttä tarkasteltiin käyttä-mällä saatuja voimia FE-analyysissä.
Perälanan kiinnittämistä työkoneen nostolaitteeseen sekä siihen liittyviä turvallisuustekijöitä tarkasteltiin kuljettajan turvallisuuden kannalta.
Työn tuloksena mekaaninen perälana modernisoitiin hydraulitoimiseksi. Terän kääntömekanismin toimivuutta tarkasteltiin 3D-mallin avulla. Työssä suunniteltujen komponenttien avulla lanan muutostyöt on mahdollista aloittaa
Työssä perälanasta piirrettiin 3D-malli, johon suunniteltiin ja mitoitettiin tarvittavat komponentit hydraulisen terän käännön toteuttamiseen. Työn pääpainona oli hydraulisylinterin kiinnityspisteiden suunnittelu ja se, miten terän kääntö saadaan toimimaan sujuvasti. Hydraulisylinterin valinnassa laskettiin sylinterin tuottamia voimia ja sylinterin kiinnityspisteiden kestävyyttä tarkasteltiin käyttä-mällä saatuja voimia FE-analyysissä.
Perälanan kiinnittämistä työkoneen nostolaitteeseen sekä siihen liittyviä turvallisuustekijöitä tarkasteltiin kuljettajan turvallisuuden kannalta.
Työn tuloksena mekaaninen perälana modernisoitiin hydraulitoimiseksi. Terän kääntömekanismin toimivuutta tarkasteltiin 3D-mallin avulla. Työssä suunniteltujen komponenttien avulla lanan muutostyöt on mahdollista aloittaa