Jakelukanavasuositukset Finlandia-talon majoitustoiminnalle
Eriksson, Jon (2023)
Eriksson, Jon
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915177
Tiivistelmä
Tämä työ on laadittu toimeksiantona helsinkiläiselle Finlandia-talolle. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Finlandia-talon tulevalle majoituskohteelle sopivin jakelukanava. Työ on toteutettu keväällä 2023.
Finlandia-talo on uniikki kokousten ja tapahtumien keskus, jolla on yli viisikymmentä vuotta historiaa kansainvälisenä tapahtumanjärjestäjänä. Talossa suoritetaan vuosina 2022–2024 perusparannus, johon kuuluu myös kahden Alvar Aallon suunnitteleman talon yhteydessä sijaitsevan asunnon kunnostus.
Teoriaosuudessa keskeisinä käsitteinä olivat majoitusliiketoiminta ja sen historia Suomessa, matkailun jakelukanavat, suoramyynti, segmentointi, sekä asiakasprofiili. Tutkittiin myös mitä majoitusliiketoiminta ja sen myymiseen käytettävät jakelukanavat ovat.
Segmentointiin liittyvissä luvuissa käsiteltiin sitä, miten asiakkaan tarpeet tulee huomioida, kuinka asiakasryhmä valitaan ja minkälaisia erilaisia matkailijasegmenttejä löytyy. Osiossa kerrotaan myös asiakasprofiilista käsitteenä. Työssä käytettiin laajasti eri lähdemateriaaleja sillä tietyt aiheet, kuten digitaaliset matkailun jakelukanavat ovat suhteellisen uusia, ja niistä löytyy rajallinen määrä laadukasta kirjallisuutta. Aiheista löytyvien lähteiden käytössä haasteeksi osoittautui artikkeleiden ja blogisivustojen tietojen paikkansapitävyys.
Produktiosiossa esitellään tilastotietoa matkailun jakelukanavista, menestyksekkäistä verkkomatkatoimistopalveluista, sekä tuotetta varten tehdyt asiakasprofiilit. Tutkimusten perusteella tehtiin suosituksia eri verkkomatkatoimistoista, joista tehokkaimmaksi koettiin Booking Holdingsin Booking.com palvelu. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää liiketoiminnan perustamisessa.
Finlandia-talo on uniikki kokousten ja tapahtumien keskus, jolla on yli viisikymmentä vuotta historiaa kansainvälisenä tapahtumanjärjestäjänä. Talossa suoritetaan vuosina 2022–2024 perusparannus, johon kuuluu myös kahden Alvar Aallon suunnitteleman talon yhteydessä sijaitsevan asunnon kunnostus.
Teoriaosuudessa keskeisinä käsitteinä olivat majoitusliiketoiminta ja sen historia Suomessa, matkailun jakelukanavat, suoramyynti, segmentointi, sekä asiakasprofiili. Tutkittiin myös mitä majoitusliiketoiminta ja sen myymiseen käytettävät jakelukanavat ovat.
Segmentointiin liittyvissä luvuissa käsiteltiin sitä, miten asiakkaan tarpeet tulee huomioida, kuinka asiakasryhmä valitaan ja minkälaisia erilaisia matkailijasegmenttejä löytyy. Osiossa kerrotaan myös asiakasprofiilista käsitteenä. Työssä käytettiin laajasti eri lähdemateriaaleja sillä tietyt aiheet, kuten digitaaliset matkailun jakelukanavat ovat suhteellisen uusia, ja niistä löytyy rajallinen määrä laadukasta kirjallisuutta. Aiheista löytyvien lähteiden käytössä haasteeksi osoittautui artikkeleiden ja blogisivustojen tietojen paikkansapitävyys.
Produktiosiossa esitellään tilastotietoa matkailun jakelukanavista, menestyksekkäistä verkkomatkatoimistopalveluista, sekä tuotetta varten tehdyt asiakasprofiilit. Tutkimusten perusteella tehtiin suosituksia eri verkkomatkatoimistoista, joista tehokkaimmaksi koettiin Booking Holdingsin Booking.com palvelu. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää liiketoiminnan perustamisessa.