Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

“Vaikka me ollaan täällä aika lintukotosessa Suomessa...” - Oppilashuollon työntekijöiden ammatilliset valmiudet koulujen yllättävien kriisitilanteiden kohtaamisessa

Ojanperä, Jenni (2023)

 
Avaa tiedosto
Ojanpera_Jenni.pdf (825.0Kt)
Lataukset: 


Ojanperä, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915188
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää oppilashuollon työntekijöiden kriisiosaamista ja valmiuksia yllättävien kriisitilanteiden kohtaamisessa peruskouluasteella. Työn välillisenä tavoitteena oli selvittää oppilashuollon työntekijöiden mahdollisia lisäkoulutustarpeita kriisityöhön liittyen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin perusasteen oppilashuollon työntekijöiden osaamista ja valmiuksia heidän itsensä kertomana. Tutkimuksella etsittiin vastauksia kysymyksiin; Millaisia kriisityöskentelyyn liittyviä valmiuksia ja osaamista oppilashuollon työntekijät kertovat omaavansa kouluilla kohdattaviin äkillisiin ja yllättäviin kriisitilanteisiin osallistumiseksi? Millä tavoin oppilashuollon työntekijöiden olemassa olevat ammatilliset valmiudet ja osaaminen tukevat äkillisissä kriisitilanteissa toimimista ja koulujen kriisisuunnitelman toteuttamista? Millaista erityisosaamista kouluihin luodut kriisitilanteiden suunnitelmat edellyttävät oppilashuollon työntekijöiltä? Tutkimus toteutettiin yhteistyössä kunnan opetustoimen ja hyvinvointialueen opiskeluhuollon kanssa.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena ja tutkimuksen aineisto kerättiin kolmen fokusryhmähaastattelun avulla. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui oppilashuoltotyötä koskevasta lainsäädännöstä, kriisityön ja äkillisten traumaattisten kriisien sisällöistä sekä kouluilla toteuttavan kriisityön tarkastelusta.

Oppilashuollon työntekijöiden osaaminen ja valmiudet rakentuivat tutkimuksessa kolmen pääteeman alle. Pääteemoiksi muodostuivat kriisityön ammatilliset ja henkilökohtaiset valmiudet, moniammatillinen työskentely sekä koulujen kriisisuunnitelmat, vastuut ja rakenne. Tutkimustulosten mukaan työntekijöiden osaamisen varmistamisella vähennettäisiin epävarmuuden tunteita ja vahvistettaisiin tiimin toimintakykyä ja työntekijöiden osaamista. Organisaatiotasolla huomion kiinnittäminen perehdytykseen ja huolelliseen valmistautumiseen vahvistaisi kriisityöryhmän toimintavalmiutta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää erityisesti oppilashuollon ja koulujen yhdyspintatyöskentelyssä sekä oppilashuollon lisäkoulutustarpeita arvioitaessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste