Inlevelse i En dag ska jag berätta: en processbeskrivning med fokus på inlevelse
Nyman, Emilia (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915133
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915133
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkin taiteellisen lopputyöni, kaksi-osaisen kuunnelman En dag ska jag berätta, työprosessia. En dag ska jag berätta on Oravaisten Historialliselle Yhdistykselle luotu kuunnelma. Analyysissani keskityn pääasiassa siihen, minkälaisia valintoja tein prosessin aikana jotta kuulija pystyisi eläytymään tarinaan mahdollisimman hyvin. Kuunnelman tavoitteena oli audion avulla herättää henkiin vuosien 1808-1809 sodan aika.
Työssäni analysoin kuulijan eläytymistä muun tyylisissä kuunnelmissa sekä museotoiminnassa. Esittelen sitten kronologisessa järjestyksessä työprosessini vaiheet. Ensin kerron kuinka taiteellisen lopputyöni konsepti syntyi sekä historiallisesta taustatutkimuksesta. Sitten analysoin ja kuvailen kuunnelman juonen muotoa ja perspektiiviä, sekä kuinka käsikirjoituksen luominen kuunnelmaa varten erosi verrattuna aikaisempiin kokemuksiini.
Lopuksi kerron itse äänityksistä, tuotantovaiheesta, palautteesta jonka sain, sekä mitkä olivat ne elementit, jotka palautteen perusteella helpottivat eniten tarinaan eläytymistä. Pohdin myös projektin tulevaisuutta. Tämän lisäksi näytän esimerkin tulevasta pedagogisesta materiaalista, sekä analysoin mitä minä teatteripedagogina olen oppinut tämän projektin aikana.
Työssäni analysoin kuulijan eläytymistä muun tyylisissä kuunnelmissa sekä museotoiminnassa. Esittelen sitten kronologisessa järjestyksessä työprosessini vaiheet. Ensin kerron kuinka taiteellisen lopputyöni konsepti syntyi sekä historiallisesta taustatutkimuksesta. Sitten analysoin ja kuvailen kuunnelman juonen muotoa ja perspektiiviä, sekä kuinka käsikirjoituksen luominen kuunnelmaa varten erosi verrattuna aikaisempiin kokemuksiini.
Lopuksi kerron itse äänityksistä, tuotantovaiheesta, palautteesta jonka sain, sekä mitkä olivat ne elementit, jotka palautteen perusteella helpottivat eniten tarinaan eläytymistä. Pohdin myös projektin tulevaisuutta. Tämän lisäksi näytän esimerkin tulevasta pedagogisesta materiaalista, sekä analysoin mitä minä teatteripedagogina olen oppinut tämän projektin aikana.