Valmennuksesta uutta suuntaa: Lookout-hankkeen valmennuspajojen vaikuttavuus musiikkipedagogin näkökulmasta
Heilala, Jenni (2023)
Heilala, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815105
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia Lookout-hankkeen valmennuspajoilla oli musiikkipedagogin näkökulmasta. Lookout oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun (Jamk), Jyväskylän yliopiston, Jyväskylän koulutuskuntayhtymä Gradian ja Humanistisen ammattikorkeakoulun (Humak) hanke, joka paneutui luovien alojen haastavaan työllistymistilanteeseen. Lookout-hanke oli opinnäytetyön toimeksiantaja. Hankkeeseen liittyi valmennuspajakokonaisuus, joka järjestettiin keväällä 2022.
Haastavassa työllisyystilanteessa oma ammatillinen identiteetti, minäpystyvyys ja oman osaamisen tunnistaminen ovat entistä tärkeämpiä. Näitä käsitteitä taustoitettiin opinnäytetyön tietoperustassa. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan kysymyksiin: 1. Minkälaisia vaikutuksia Lookout-hankkeen valmennuspajoilla oli? 2. Millaisia kokemuksia osallistujalla oli Lookout-hankkeen valmennuspajoista? 3. Millaisia päätelmiä voidaan tehdä Lookout-hankkeen valmennuspajojen vaikuttavuudesta?
Tutkimuksen aineisto kerättiin autoetnografista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineistona oli opinnäytetyön tekijän itsensä tuottamat päiväkirjamerkinnät valmennuspajoista. Päiväkirjamerkintöjä tehtiin valmennuspajojen aikana ja niiden jälkeen. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Aineistosta nousi viisi teemaa: osaaminen, yhteistyö, minäkuva, asenne, jaksaminen. Tärkeimpänä tuloksena voidaan esittää, että valmennuspajojen aiheiden pohdinta reflektoivissa päiväkirjoissa on tuonut konkreettisia muutoksia osallistujan ajatteluun. Valmennuspajan kaltaisessa toiminnassa kannattaisi hyödyntää päiväkirjatyöskentelyä kaikille osallistujille.
Haastavassa työllisyystilanteessa oma ammatillinen identiteetti, minäpystyvyys ja oman osaamisen tunnistaminen ovat entistä tärkeämpiä. Näitä käsitteitä taustoitettiin opinnäytetyön tietoperustassa. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan kysymyksiin: 1. Minkälaisia vaikutuksia Lookout-hankkeen valmennuspajoilla oli? 2. Millaisia kokemuksia osallistujalla oli Lookout-hankkeen valmennuspajoista? 3. Millaisia päätelmiä voidaan tehdä Lookout-hankkeen valmennuspajojen vaikuttavuudesta?
Tutkimuksen aineisto kerättiin autoetnografista tutkimusmenetelmää hyödyntäen. Aineistona oli opinnäytetyön tekijän itsensä tuottamat päiväkirjamerkinnät valmennuspajoista. Päiväkirjamerkintöjä tehtiin valmennuspajojen aikana ja niiden jälkeen. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin.
Aineistosta nousi viisi teemaa: osaaminen, yhteistyö, minäkuva, asenne, jaksaminen. Tärkeimpänä tuloksena voidaan esittää, että valmennuspajojen aiheiden pohdinta reflektoivissa päiväkirjoissa on tuonut konkreettisia muutoksia osallistujan ajatteluun. Valmennuspajan kaltaisessa toiminnassa kannattaisi hyödyntää päiväkirjatyöskentelyä kaikille osallistujille.