Pysäköinti ja pysäköinnin opastus : Porvoon kaupungin pysäköinnin opastuksen kehittäminen
Pylsy, Pekka (2014)
Pylsy, Pekka
Hämeen ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014073013358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014073013358
Tiivistelmä
Toimiva pysäköinnin opastus on olennainen osa toimivaa liikennejärjestelmää erityisesti kaupunkien keskusta-alueilla. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda nykyajan vaatimusten ja normien mukaiset pysäköinnin opastuksen suunnitelmat Porvoon kaupungin keskusta-alueelle.
Työn aluksi selvitettiin kirjallisuuden avulla pysäköintiä ja pysäköinnin opastusta sekä niiden säätelyä. Kenttätutkimuksella kartoitettiin Porvoon keskustan nykyinen pysäköinnin opastus: inventoitiin pysäköintialueet ja niiden opastus sekä selvitettiin pysäköintialueiden täyttöaste. Sähköpostikyselyillä selvitettiin pysäköinnin opastusta vastaavankokoisissa kaupungeissa sekä markkinoilla olevia ajantasaisen pysäköinnin opastuksen sovellutuksia.
Kenttätutkimus osoitti, että Porvoon nykyisessä opastuksessa on puutteita: opastus ei ole riittävän informatiivista, se on osittain vanhentunutta eikä täytä kaikilta osilta nykylainsäädännön vaatimuksia. Osa opasteista on huonossa kunnossa. Pysäköintialueet ja -laitokset ovat pienellä alueella ja pysäköintiautomaattien kertymien perusteella niiden käyttöaste on nykyisellään alhainen.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että useissa vastaavankokoisissa suomalaiskaupungeissa pysäköinnin opastus on toteutettu kiinteillä opasteilla. Ajantasainen pysäköinnin opastus on käytössä joissakin kaupungeissa, ja useissa kaupungeissa myös mietitään sen käyttöönottoa tulevaisuudessa. Markkinoilla toimii useita laitetoimittajia, jotka tarjoavat erilaisia ajantasaisen pysäköinnin sovellutuksia.
Edellä mainittujen tietojen pohjalta laadittiin suunnitelma pysäköinnin opastuksesta Porvoon kaupungin keskusta-alueelle. Ratkaisussa luodaan keskustan ympärille erillinen pysäköintiliikenteen kehä, jolta autoilijat ohjataan lyhintä reittiä pitkin kuhunkin pysäköintilaitokseen. Opastus toteutetaan kiinteillä opasteilla. Ajantasaista pysäköinnin opastusta ei nykytilanteessa kannata toteuttaa, sillä se on kustannustehoton.
Työn aluksi selvitettiin kirjallisuuden avulla pysäköintiä ja pysäköinnin opastusta sekä niiden säätelyä. Kenttätutkimuksella kartoitettiin Porvoon keskustan nykyinen pysäköinnin opastus: inventoitiin pysäköintialueet ja niiden opastus sekä selvitettiin pysäköintialueiden täyttöaste. Sähköpostikyselyillä selvitettiin pysäköinnin opastusta vastaavankokoisissa kaupungeissa sekä markkinoilla olevia ajantasaisen pysäköinnin opastuksen sovellutuksia.
Kenttätutkimus osoitti, että Porvoon nykyisessä opastuksessa on puutteita: opastus ei ole riittävän informatiivista, se on osittain vanhentunutta eikä täytä kaikilta osilta nykylainsäädännön vaatimuksia. Osa opasteista on huonossa kunnossa. Pysäköintialueet ja -laitokset ovat pienellä alueella ja pysäköintiautomaattien kertymien perusteella niiden käyttöaste on nykyisellään alhainen.
Kyselytutkimuksesta selvisi, että useissa vastaavankokoisissa suomalaiskaupungeissa pysäköinnin opastus on toteutettu kiinteillä opasteilla. Ajantasainen pysäköinnin opastus on käytössä joissakin kaupungeissa, ja useissa kaupungeissa myös mietitään sen käyttöönottoa tulevaisuudessa. Markkinoilla toimii useita laitetoimittajia, jotka tarjoavat erilaisia ajantasaisen pysäköinnin sovellutuksia.
Edellä mainittujen tietojen pohjalta laadittiin suunnitelma pysäköinnin opastuksesta Porvoon kaupungin keskusta-alueelle. Ratkaisussa luodaan keskustan ympärille erillinen pysäköintiliikenteen kehä, jolta autoilijat ohjataan lyhintä reittiä pitkin kuhunkin pysäköintilaitokseen. Opastus toteutetaan kiinteillä opasteilla. Ajantasaista pysäköinnin opastusta ei nykytilanteessa kannata toteuttaa, sillä se on kustannustehoton.