Inflaation vaikutukset helsinkiläisiin ruokaravintoloihin
Kanerva, Ella (2023)
Kanerva, Ella
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää korkean inflaation vaikutuksia helsinkiläisiin ruokaravintoloihin. Tätä kartoitettiin tutkimalla, miten inflaation nousu on vaikuttanut ravintolatoiminnan kannattavuuteen ja kustannuksiin, mitä ravintolat ovat tehneet lieventääkseen inflaation noususta aiheutuneita vaikutuksia sekä näiden toimien vaikutusta.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään inflaatiota, sen mittaamista ja inflaation vaikutuksia, sekä keinoja inflaation hillitsemiseksi. Lisäksi siinä tarkastellaan tuotteiden ja palveluiden hinnoittelua yleisesti, sekä painottuen ravintoloihin ja ravintoloiden tuottojohtamiseen. Tietoperusta tarjoaa myös tietoa matkailu- ja ravintola-alan erityispiirteistä, alan kannattavuudesta ja kannattavuuden mittaamisesta sekä kannattavuuden parantamisesta. Tutkimuksen kannalta tärkeää tietosisältöä ovat myös ravintolan liiketoimintaan kuuluvien tuottojen ja kululajien määrittely. Kaikki tietoperustassa käsitellyt aiheet ovat oleellisia ravintolayrityksen liiketoiminnan ja liiketoimintaan vaikuttavan inflaation ymmärtämisen vuoksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen, tutkimusmenetelmä. Tutkimuksessa oli myös laadullisen tutkimuksen piirteitä kahden avoimen kysymyksen osalta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jonka toteutus ajoittui aikavälille 14.3. - 27.3.2023. Kysely lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Tutkimuksen perusjoukko muodostui Helsingin keskustan alueella sijaitsevista ruokaravintoloista. Kyselytutkimus koostui yhdeksästä kysymyksestä, joiden laatimisessa hyödynnettiin tietoperustaa.
Kyselytutkimukseen saatujen vastausten perusteella muodostetusta tietoaineistosta kyettiin selvittämään inflaation vaikutukset vastaajien liiketoimintaan. Tämän lisäksi kyettiin tunnistamaan, mitä inflaation kustannusvaikutusten vähentämiseen ja myynnin lisäämiseen tähtääviä toimenpiteitä ruokaravintolat hyödynsivät eniten. Myös toimenpiteiden vaikuttavuutta ja vastaajien näkemyksiä tulevaisuudesta kyettiin arvioimaan avointen vastausten perusteella. Tutkimuksesta selvisi, että inflaatio on vaikuttanut ravintoloiden liiketoimintaan pääsääntöisesti negatiivisesti. Vaikutukset näkyvät käyttökatteen alenemisena, asiakasmäärien vähenemisenä ja kulujen lisääntymisenä. Suurin osa ravintoloista oli suorittanut sopeutustoimia joilla ollut sekä positiivisia, että negatiivisia vaikutuksia. Vastaajien näkemykset tulevaisuudesta olivat pääosin pessimistisiä.
Opinnäytetyöprosessi alkoi lokakuussa 2022 ja päättyi toukokuussa 2023.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään inflaatiota, sen mittaamista ja inflaation vaikutuksia, sekä keinoja inflaation hillitsemiseksi. Lisäksi siinä tarkastellaan tuotteiden ja palveluiden hinnoittelua yleisesti, sekä painottuen ravintoloihin ja ravintoloiden tuottojohtamiseen. Tietoperusta tarjoaa myös tietoa matkailu- ja ravintola-alan erityispiirteistä, alan kannattavuudesta ja kannattavuuden mittaamisesta sekä kannattavuuden parantamisesta. Tutkimuksen kannalta tärkeää tietosisältöä ovat myös ravintolan liiketoimintaan kuuluvien tuottojen ja kululajien määrittely. Kaikki tietoperustassa käsitellyt aiheet ovat oleellisia ravintolayrityksen liiketoiminnan ja liiketoimintaan vaikuttavan inflaation ymmärtämisen vuoksi.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen, eli määrällinen, tutkimusmenetelmä. Tutkimuksessa oli myös laadullisen tutkimuksen piirteitä kahden avoimen kysymyksen osalta. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, jonka toteutus ajoittui aikavälille 14.3. - 27.3.2023. Kysely lähetettiin vastaajille sähköpostitse. Tutkimuksen perusjoukko muodostui Helsingin keskustan alueella sijaitsevista ruokaravintoloista. Kyselytutkimus koostui yhdeksästä kysymyksestä, joiden laatimisessa hyödynnettiin tietoperustaa.
Kyselytutkimukseen saatujen vastausten perusteella muodostetusta tietoaineistosta kyettiin selvittämään inflaation vaikutukset vastaajien liiketoimintaan. Tämän lisäksi kyettiin tunnistamaan, mitä inflaation kustannusvaikutusten vähentämiseen ja myynnin lisäämiseen tähtääviä toimenpiteitä ruokaravintolat hyödynsivät eniten. Myös toimenpiteiden vaikuttavuutta ja vastaajien näkemyksiä tulevaisuudesta kyettiin arvioimaan avointen vastausten perusteella. Tutkimuksesta selvisi, että inflaatio on vaikuttanut ravintoloiden liiketoimintaan pääsääntöisesti negatiivisesti. Vaikutukset näkyvät käyttökatteen alenemisena, asiakasmäärien vähenemisenä ja kulujen lisääntymisenä. Suurin osa ravintoloista oli suorittanut sopeutustoimia joilla ollut sekä positiivisia, että negatiivisia vaikutuksia. Vastaajien näkemykset tulevaisuudesta olivat pääosin pessimistisiä.
Opinnäytetyöprosessi alkoi lokakuussa 2022 ja päättyi toukokuussa 2023.