Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Stöd och digitala lösningar för främjande av synskadade barns sociala lek: en forskningsöversikt

Palkoranta, Miisa (2023)

 
Avaa tiedosto
Palkoranta_Miisa.pdf (1.423Mt)
Lataukset: 


Palkoranta, Miisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052815122
Tiivistelmä
Barn med synnedsättning är en minoritetsgrupp i dagens samhälle. Då man pratar om synnedsättning är det ofta kopplat till äldre personer. Det finns synskadade i alla åldersgrupper, men majoriteten av dem är äldre. En synskadad person kan innebära en blind person, men också en person med lätt synnedsättning. Målgruppen i den här studien är barn i åldern 5–6 år som har diagnostiserad synnedsättning eller blindhet. Syftet är att ta reda på hurdant stöd det finns för barn med synnedsättning, när det gäller social lek. Detta lärdomsprov är en del av Yrkeshögskolan Arcadas projekt inom digitalisering Arcada Health Tech Hub. Arbetet svarar på tre forskningsfrågor: Vad finns det för stöd för barn med synnedsättning kopplad till social lek? Hurdant stöd behövs det för att kunna väcka synskadade barns motivation för lek med andra barn i gruppen i förskoleåldern? Hur kan digitala lösningar främja den sociala leken hos barn med synnedsättning? Som referensram i arbetet fungerar Playfulness lekteorin. Metoden som användes i denna studie var en forskningsöversikt. Det valda materialet analyserades med hjälp av en deduktiv innehållsanalys och omfattades av 9 forskningsartiklar. Resultatet visar att det finns en brist på forskning gällande barn med synnedsättning och social lek. Resultatet redovisar relevanta interventionsmetoder och hjälpmedel som kan stödja barnens lek. En direkt koppling till social lek fattades. Digitaliseringen presenterades i arbetet i form av digitala lösningar för barn med synnedsättning. Avslutningsvis visade forskningsöversikten att framtida forskning krävs för att klargöra stödåtgärder för synnedsatta barns sociala lek.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste