Tillgänglighet på webbsidor: webbdesign för personer med kognitiva svårigheter
Rehnström, Wilma (2023)
Rehnström, Wilma
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915242
Tiivistelmä
Tillgänglighet är ett viktigt ämne inom webbdesign och stöds av både användbarhet och design med användarupplevelsen i centrum. Det främjar likvärdigheten bland individer, alla har möjligheten att använda tjänster där både tillgänglighet och användbarhet beaktas. Syftet med detta lärdomsprov är att skapa en överblick om tillgänglighetskraven inom webbdesign för personer med kognitiva svårigheter, och sedan skapa ett exempel på hur en sådan sida utformas. Den huvudsakliga frågeställningen är ”Vilka faktorer är avgörande då man skapar en redesign på en webbsida baserat på tillgänglighetskraven med fokus på personer med kognitiva svårigheter?”. Två kvalitativa forskningsmetoder utnyttjas för att ta reda på detta. En litteraturstudie samt en fallstudie på det praktiska arbetet som utförs i samband med lärdomsprovet, det vill säga en redesign på företaget Sexus webbsida. Arbetet begränsas till enbart den visuella designen av webbsidan, med fokus på målgruppen nämnt ovan. Studiens huvudsakliga referenser är WCAG-rekommendationerna och olika uppsatser och artiklar om tillgänglighet. Resultatet är en redesign som följer rekommendationerna utgående från det material som redovisas i litteraturstudien.