Koppaamo: haminalaisten hyvinvointia ja osallisuutta edistämässä monialaisella matalan kynnyksen palvelupisteellä
Luukkonen, Laura (2023)
Luukkonen, Laura
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915357
Tiivistelmä
Suomalainen hyvinvointiyhteiskunta on murroksessa. Hyvinvointi jakautuu epätasaisesti. Hyvin toimivilla ja saavutettavilla matalan kynnyksen tieto-, ohjaus- ja neuvontapalveluilla mahdollistetaan yksilön ja yhteiskunnan tasolla sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävän yhteiskunnan tavoitteita.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää monialainen matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelu haminalaisille sekä käynnistää palvelupiste Koppaamon toiminta.
Opinnäytetyössä kehittämistä lähestyttiin tutkimuksellisen kehittämisen kautta. Kehittämismenetelmänä toimi kokeileva kehittäminen. Tutkimusavusteinen kehittämisote yhdistää tutkimustiedon organisaation kehittämiseen. Kokeileva kehittäminen mahdollistaa työelämälähtöisen kehittämisen kokeiluiden avulla. Kokeiluiden kautta saatiin tärkeää tietoa uuden palvelun tarpeellisuudesta sekä asiakaskokemuksista.
Kehittämiskysymykset olivat seuraavat: Millaiset asiakkaat tarvitsevat Koppaamon kaltaisia monialaisia matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluita Haminassa? Millaisia asiakaskokemuksia palvelun käyttäjille syntyi kokeilujen aikana?
Koppaamon kaltaisille matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluille on tarvetta Haminassa. Koppaamon ohjaus- ja neuvontapalveluita käyttivät kokeilujen aika eniten 50–79-vuotiaat henkilöt, joiden valmiudet etäasiointiin olivat heikentyneet terveydentilan, taloudellisen tilanteen tai puuttuvan tietoteknisen osaamisen tai etäasiointiin tarvittavien välineiden puuttumisen takia. Asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatarpeet liittyivät tukien hakemiseen, tukien liitteisiin, oman talouden hallintaan ja oikeiden palveluiden löytymiseen. Kasvokkain tapahtuva ohjaus ja neuvonta mahdollistaa lähipalvelujen käyttämisen niille asiakasryhmille, joille sähköinen asiointi on haasteellista. Koppaamon palveluiden avulla voidaan vastata kasvussa olevaan eriarvoisuuteen sekä kaventaa hyvinvoinnin eroja lisäämällä heikommassa asemassa olevien osallisuutta ja hyvinvointia saavutettavissa olevilla palveluilla.
Asiasanat: monialaisuus, ohjaus, hyvinvointi, osallisuus The Finnish well-being society is changing, and the Well-being is unevenly distributed. A well-functioning and accessible low-threshold information, guidance and counselling services will enable the objectives of a socially and economically sustainable society at the level of the individual and society.
The objective of the thesis was to develop a low-threshold guidance and counselling service for Hamina residents and to start the operations of the guidance center Koppaamo.
In the thesis, development was approached through research development. The development method was experimental development. The
research-assisted development extract combines research data with the development of the organization. Experimental development enables working life-oriented development through experiments. The experiments provided valuable information on the need and functionality of the new service.
There is a need for low-threshold guidance and counselling services such as Koppaamo in Hamina. The pilot phase was used most by persons aged 50-79 who had reduced capacity for remote communication due to their health status, economic situation or lack of IT skills or equipment for remote communication. The customer's needs for guidance and advice were related to the application of subsidies, the attachments to subsidies, the management of their own finances and the discovery of the right services. Face-to-face guidance and counselling enable the use of local services for those customer groups for whom e-services are challenging. The services of Koppaamo can be used to respond to growing inequalities and to reduce disparities in
well-being by increasing the inclusion and well-being of disadvantaged people through accessible services.
Keywords: multiprofessional cooperation, guidance, well-being, inclusion
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää monialainen matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalvelu haminalaisille sekä käynnistää palvelupiste Koppaamon toiminta.
Opinnäytetyössä kehittämistä lähestyttiin tutkimuksellisen kehittämisen kautta. Kehittämismenetelmänä toimi kokeileva kehittäminen. Tutkimusavusteinen kehittämisote yhdistää tutkimustiedon organisaation kehittämiseen. Kokeileva kehittäminen mahdollistaa työelämälähtöisen kehittämisen kokeiluiden avulla. Kokeiluiden kautta saatiin tärkeää tietoa uuden palvelun tarpeellisuudesta sekä asiakaskokemuksista.
Kehittämiskysymykset olivat seuraavat: Millaiset asiakkaat tarvitsevat Koppaamon kaltaisia monialaisia matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluita Haminassa? Millaisia asiakaskokemuksia palvelun käyttäjille syntyi kokeilujen aikana?
Koppaamon kaltaisille matalan kynnyksen ohjaus- ja neuvontapalveluille on tarvetta Haminassa. Koppaamon ohjaus- ja neuvontapalveluita käyttivät kokeilujen aika eniten 50–79-vuotiaat henkilöt, joiden valmiudet etäasiointiin olivat heikentyneet terveydentilan, taloudellisen tilanteen tai puuttuvan tietoteknisen osaamisen tai etäasiointiin tarvittavien välineiden puuttumisen takia. Asiakkaiden ohjaus- ja neuvontatarpeet liittyivät tukien hakemiseen, tukien liitteisiin, oman talouden hallintaan ja oikeiden palveluiden löytymiseen. Kasvokkain tapahtuva ohjaus ja neuvonta mahdollistaa lähipalvelujen käyttämisen niille asiakasryhmille, joille sähköinen asiointi on haasteellista. Koppaamon palveluiden avulla voidaan vastata kasvussa olevaan eriarvoisuuteen sekä kaventaa hyvinvoinnin eroja lisäämällä heikommassa asemassa olevien osallisuutta ja hyvinvointia saavutettavissa olevilla palveluilla.
Asiasanat: monialaisuus, ohjaus, hyvinvointi, osallisuus
The objective of the thesis was to develop a low-threshold guidance and counselling service for Hamina residents and to start the operations of the guidance center Koppaamo.
In the thesis, development was approached through research development. The development method was experimental development. The
research-assisted development extract combines research data with the development of the organization. Experimental development enables working life-oriented development through experiments. The experiments provided valuable information on the need and functionality of the new service.
There is a need for low-threshold guidance and counselling services such as Koppaamo in Hamina. The pilot phase was used most by persons aged 50-79 who had reduced capacity for remote communication due to their health status, economic situation or lack of IT skills or equipment for remote communication. The customer's needs for guidance and advice were related to the application of subsidies, the attachments to subsidies, the management of their own finances and the discovery of the right services. Face-to-face guidance and counselling enable the use of local services for those customer groups for whom e-services are challenging. The services of Koppaamo can be used to respond to growing inequalities and to reduce disparities in
well-being by increasing the inclusion and well-being of disadvantaged people through accessible services.
Keywords: multiprofessional cooperation, guidance, well-being, inclusion
