FN Agenda 2030 och Grön Flagg som verktyg för en ekologiskt hållbar småbarnspedagogik: hur föds ett liv från ett frö
Palmén, Sofia (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915361
Tiivistelmä
Klimatförändringen är ett fenomen som leder till allt mer extrema väder och naturkatastrofer. Klimatförändringen kan ses som en kris och är en människorättsfråga. Syftet för detta arbete är att beskriva hur småbarnspedagogiken arbetar med hållbar utveckling, mer specifikt den ekologiska dimensionen, samt hur FN Agenda 2030 och Grön Flagg förverkligas och synligörs inom verksamheten. Målsättningen är att lyfta fram miljöfostran åt daghemsföreståndare och beslutsfattare. Helsingfors stad arbetar med hållbar utveckling inom de grundläggande tjänsterna inom staden. Detta examensarbete är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer, i hur man arbetar med hållbarhetsmål inom småbarnspedagogiken i Helsingfors. Jag har intervjuat 6 daghemsföreståndare i Helsingfors för att få svar på de konkreta sätten hållbar utveckling syns inom verksamheten. Arbetet avgränsas till de svenskspråkiga daghemmen. I examensarbetet tar jag upp ämnen som Agenda 2030, Grön Flagg och Räv modellen som konkreta verktyg för småbarnspedagogiken. I arbetet lyfter jag fram förutom de nämnda modellerna forskning om hållbarhet inom småbarnspedagogik, t.ex. skogsskolor, utomhuspedagogik och Palmers trädmodell. Arbetet tar också upp fostran om hållbar utveckling och miljöpedagogik. Som ett resultat av studien kan konstateras att Helsingfors stad på ett ambitiöst sätt jobbar med bakgrundsmaterial för fostran i hållbar utveckling. Daghemsföreståndarna är nyckelpersoner i implementering av nya material inom småbarnspedagogiken och verksamheteskulturen på deras daghem. På daghemmens syns ekologisk hållbar utveckling som vardagskompetenser, t.ex. sopsortering, synligheten varierar på hur insatta personalen är i ämnet.