LNG-kaksoisputken tuuletuksen optimointi
Kurki, Juho (2023)
Kurki, Juho
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915162
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Deltamarin Oy:n toimeksiantona. Tarkoituksena on tutkia ja optimoida laivan LNG-kaksoisputken tuuletusta.
Työssä on ensin perehdytty maakaasuun ja nesteytettyyn maakaasuun ja sen jälkeen on esitelty laivanrakennuksen ja opinnäytetyön kannalta keskeinen järjestö, tärkeä sopimus, kaasua polttoaineena käyttävien laivojen standardi ja luokituslaitos. Opinäytetyössä on avattu tarkemmin kaasua polttoaineena käyttävien laivojen polttoainetta koskevia sääntökohtia.
Sääntöjen mukaan laivan LNG-kaksoisputkessa tulee tuuletuksen olla toteuttettu niin, että tuuletettavan tilan ilma vaihtuu 30 kertaa tunnissa tai kaksoisputken tuuletettavan tilan ilmanvirtaus on koko ajan 3 metriä sekunnissa. Tätä asiaa on tutkittu laivan pääkoneen LNG-kaksoisputkien kannalta tekemällä laskelmia ja vertailemalla laskelmasta saatuja tuloksia.
Opinnäytetyön aihevalinta osottautui tarpeelliseksi, sillä laskelmien tuloksien vertailusta voitiin huomata, että tuuletuksen toteutustapaa on kannattavaa vertailla LNG-kaksoisputkituuletusta suunnitteltaessa. Opinnäytetyön pohjalta on mahdollista ja tarpeellista jatkaa tuuletuksen optimoinnin tutkimista.
Työssä on ensin perehdytty maakaasuun ja nesteytettyyn maakaasuun ja sen jälkeen on esitelty laivanrakennuksen ja opinnäytetyön kannalta keskeinen järjestö, tärkeä sopimus, kaasua polttoaineena käyttävien laivojen standardi ja luokituslaitos. Opinäytetyössä on avattu tarkemmin kaasua polttoaineena käyttävien laivojen polttoainetta koskevia sääntökohtia.
Sääntöjen mukaan laivan LNG-kaksoisputkessa tulee tuuletuksen olla toteuttettu niin, että tuuletettavan tilan ilma vaihtuu 30 kertaa tunnissa tai kaksoisputken tuuletettavan tilan ilmanvirtaus on koko ajan 3 metriä sekunnissa. Tätä asiaa on tutkittu laivan pääkoneen LNG-kaksoisputkien kannalta tekemällä laskelmia ja vertailemalla laskelmasta saatuja tuloksia.
Opinnäytetyön aihevalinta osottautui tarpeelliseksi, sillä laskelmien tuloksien vertailusta voitiin huomata, että tuuletuksen toteutustapaa on kannattavaa vertailla LNG-kaksoisputkituuletusta suunnitteltaessa. Opinnäytetyön pohjalta on mahdollista ja tarpeellista jatkaa tuuletuksen optimoinnin tutkimista.