Apulaisohjaajan rooli lasten kanssa työskennellessä elokuva-alalla
Ahlfors, Emil (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915403
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella apulaisohjaajan roolia lasten kanssa työskennellessä elokuva-alalla. Samalla syvennyttiin pohtimaan, millaisia asioita tulee ottaa huomioon, kun lapset ovat läsnä työnteossa. Asiaa tarkasteltiin laillisesta sekä kokemuksellisesta näkökulmasta. Myös apulaisohjaajan roolia ja siihen liittyviä vastuita valotettiin. Tähän lukeutui myös apulaisohjausosaston työnimikkeiden työnjaon eroavaisuuksien tarkastelua.
Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin case studya ja teemahaastatteluja. Opin-näytetyöhön haastateltiin neljää apulaisohjaajaa ja aihetta tarkasteltiin heidän kokemustensa kautta. Osana tutkimusta oli myös lopputyöelokuva Kanamies, jonka kautta peilattiin omakohtaisia kokemuksia lasten kanssa apulaisohjaajana työskentelemiseen. Lasten oikeudellisista asioista tehtiin oma kasattu kokonaisuutensa ja mukaan liitettiin käytännön neuvot lasten tukemiseen kentällä.
Opinnäytetyön tuloksena tiivistetysti oli lasten turvallisuuden huomioiminen. Lapsi tulee kuvauksissa olla aina jonkun kanssa, varmistaa kuvausympäristön turvallisuus ja suunnitella tarkasti kuvauksiin liittyvät stuntit. Hänen kanssaan tulee olla avoin ja ymmärtävä, asettua hänen tasolleen sekä luoda positiivista energiaa ympärille. Näiden seikkojen lisäksi laillinen osuus työajoista oli korostunut niin haastatteluissa, kuin muissakin lähdemateriaaleissa. Lapsen esiintyjänä toimiminen ei saa haitata hänen koulunkäyntiään tai tervettä kasvuaan. Apulaisohjaajan rooli tässä suhteessa kuvattiinkin opettajanomaiseksi, ja hänen tehtävänään on varmistaa turvallisen tilan luominen. Apulaisohjaaja informoi muita lapsen läsnäolosta sekä katsoo, että esimerkiksi kielenkäyttö pysyy asiallisena lapsen läsnä ollessa.
Tarkoituksena oli antaa selkeä kuva siitä, mitä asioita on hyvä ottaa huomioon, kun lähdetään tekemään töitä alaikäisten ja erityisesti lasten kanssa. Opinnäyte-työ on suunnattu elokuvantekijöille ja erityisesti apulaisohjaajille, jotka tekevät töitä elokuvissa, joissa esiintyjinä on lapsia. Tarkastelukulmaa voi soveltaa sellaisenaan myös tv:n fiktiotuotantoihin, sillä tv-tuotantoja koskettaa samat lailliset säännökset, ja työ lasten kanssa on hyvin samanlaista. Tulevaisuudessa tätä opinnäytetyötä voidaan kehittää ja ehdotuksena on oppaan tekeminen lasten kanssa työskentelystä tätä opinnäytetyötä hyödyntäen.
Tutkimusmenetelminä hyödynnettiin case studya ja teemahaastatteluja. Opin-näytetyöhön haastateltiin neljää apulaisohjaajaa ja aihetta tarkasteltiin heidän kokemustensa kautta. Osana tutkimusta oli myös lopputyöelokuva Kanamies, jonka kautta peilattiin omakohtaisia kokemuksia lasten kanssa apulaisohjaajana työskentelemiseen. Lasten oikeudellisista asioista tehtiin oma kasattu kokonaisuutensa ja mukaan liitettiin käytännön neuvot lasten tukemiseen kentällä.
Opinnäytetyön tuloksena tiivistetysti oli lasten turvallisuuden huomioiminen. Lapsi tulee kuvauksissa olla aina jonkun kanssa, varmistaa kuvausympäristön turvallisuus ja suunnitella tarkasti kuvauksiin liittyvät stuntit. Hänen kanssaan tulee olla avoin ja ymmärtävä, asettua hänen tasolleen sekä luoda positiivista energiaa ympärille. Näiden seikkojen lisäksi laillinen osuus työajoista oli korostunut niin haastatteluissa, kuin muissakin lähdemateriaaleissa. Lapsen esiintyjänä toimiminen ei saa haitata hänen koulunkäyntiään tai tervettä kasvuaan. Apulaisohjaajan rooli tässä suhteessa kuvattiinkin opettajanomaiseksi, ja hänen tehtävänään on varmistaa turvallisen tilan luominen. Apulaisohjaaja informoi muita lapsen läsnäolosta sekä katsoo, että esimerkiksi kielenkäyttö pysyy asiallisena lapsen läsnä ollessa.
Tarkoituksena oli antaa selkeä kuva siitä, mitä asioita on hyvä ottaa huomioon, kun lähdetään tekemään töitä alaikäisten ja erityisesti lasten kanssa. Opinnäyte-työ on suunnattu elokuvantekijöille ja erityisesti apulaisohjaajille, jotka tekevät töitä elokuvissa, joissa esiintyjinä on lapsia. Tarkastelukulmaa voi soveltaa sellaisenaan myös tv:n fiktiotuotantoihin, sillä tv-tuotantoja koskettaa samat lailliset säännökset, ja työ lasten kanssa on hyvin samanlaista. Tulevaisuudessa tätä opinnäytetyötä voidaan kehittää ja ehdotuksena on oppaan tekeminen lasten kanssa työskentelystä tätä opinnäytetyötä hyödyntäen.