Asiakashankinta sosiaalialan hankkeissa : onnistumisen edellytykset sekä sudenkuopat
Lindström, Elina; Lohtamo, Maiju (2023)
Lindström, Elina
Lohtamo, Maiju
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915373
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee sosiaalialan hankkeissa tehtävää asiakashankintaa. Työn tavoitteena oli kartoittaa hankkeiden asiakashankintaan vaikuttavia tekijöitä ja muodostaa kartoituksen pohjalta ymmärrystä siitä, millaista osaamista ja millaisia resursseja onnistuneeseen asiakashankintaan tarvitaan. Lisäksi tavoitteena oli eritellä, mitä hanketyötä tekevien ammattilaisten tulisi huomioida asiakashankintaa suunnitellessaan ja sitä toteuttaessaan, sekä mitkä tekijät asiakashankintaan vaikuttavat.
Aineistonkeruumenetelmänä oli hanketyötä tekevien sosiaalialan ammattilaisten
puolistrukturoidut teemahaastattelut. Haastattelukysymyksien ja opinnäytetyön laatimisessa perehdyttiin laajasti muun muassa hanketyötä, viestintää, liiketalouden asiakkuudenhallintaa sekä palvelumuotoilua käsittelevään kirjallisuuteen. Haastatteluista kerätty aineisto tulkittiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Työn tärkeimmät tulokset ja johtopäätökset liittyvät hankkeen suunnitteluvaiheen rajallisten resurssien synnyttämiin haasteisiin, asiakasymmärryksen laajaan merkitykseen sekä viestinnän ja asiakkuudenhallinnan tärkeään rooliin. Viestinnän ja palvelumuotoilun osaaminen ja riittävät resurssit tukevat hanketyön asiakashankinnan tavoitteiden toteutumista.
Työn loppuun on koottu suosituksemme hanketyön asiakashankinnan onnistumiseksi.
Aineistonkeruumenetelmänä oli hanketyötä tekevien sosiaalialan ammattilaisten
puolistrukturoidut teemahaastattelut. Haastattelukysymyksien ja opinnäytetyön laatimisessa perehdyttiin laajasti muun muassa hanketyötä, viestintää, liiketalouden asiakkuudenhallintaa sekä palvelumuotoilua käsittelevään kirjallisuuteen. Haastatteluista kerätty aineisto tulkittiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Työn tärkeimmät tulokset ja johtopäätökset liittyvät hankkeen suunnitteluvaiheen rajallisten resurssien synnyttämiin haasteisiin, asiakasymmärryksen laajaan merkitykseen sekä viestinnän ja asiakkuudenhallinnan tärkeään rooliin. Viestinnän ja palvelumuotoilun osaaminen ja riittävät resurssit tukevat hanketyön asiakashankinnan tavoitteiden toteutumista.
Työn loppuun on koottu suosituksemme hanketyön asiakashankinnan onnistumiseksi.