Kohti menestyvää verkkokauppaa : Case: Old age -konseptin suunnittelu
Pakarinen, Satu (2014)
Pakarinen, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012461
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä perehdyttiin verkkokaupan perustamiseen ja menestyvän verkkokaupan elementteihin. Tutkimuskohteena oli kolme second hand -verkkokauppaa, joita seuraamalla on laadittu toimintasuunnitelma omaa yritystä silmällä pitäen. Tavoitteena on ollut löytää resepti menestyvään verkkokauppatoimintaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin sekä verkkokaupan perustamiseen että menestymiseen verkkokauppa-areenalla. Empiirisessä osuudessa hyödynnettiin monimetodista lähestymistapaa. Laadullisena metodina oli havainnointi ilman osallistumista. Seitsemän viikon aikana kirjattiin ylös havaintoja kohdeyrityksistä. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kvantitatiivista metodia, jonka avulla kartutettiin kohdeyritysten aktiivisuutta yhteisöllisessä mediassa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohdeyritykset toimivat verkkokauppa-areenalla ammattimaisesti. Monikanavaisuus näkyi sulavana operointina sosiaalisen median kanavilta toiselle. Pääsääntöisesti yhteisöllisessä mediassa jaettu sisältö rajoittui kuitenkin oman tuotevalikoiman markkinointiin, ja näin ollen kohdeyritykset osoittivat, että mielenkiintoisen ja informatiivisen sisällön tuottaminen on haastavaa. Monikanavaisuuden rinnalla tutkimuksessa nousi esille paikallisten tapahtumien merkitys yritystoiminnalle ja asiakassuhteen lujittamiseksi. Nykyisin verkkokauppatoiminnassa asiakas on huomioitava uudella tavalla, sillä kuluttaja osallistuu yrittäjän rinnalla verkkokaupan brändin luomiseen ja tarinan tuottajaksi.
Tutkimus osoittaa, että verkkokaupan perustaminen edellyttää yrittäjältä elämyskauppiaan roolia, jossa kauppias operoi sulavasti kanavalta toiselle, kuuntelee asiakasta ja myynnin ohella järjestää paikallisia tapahtumia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdyttiin sekä verkkokaupan perustamiseen että menestymiseen verkkokauppa-areenalla. Empiirisessä osuudessa hyödynnettiin monimetodista lähestymistapaa. Laadullisena metodina oli havainnointi ilman osallistumista. Seitsemän viikon aikana kirjattiin ylös havaintoja kohdeyrityksistä. Tutkimuksessa hyödynnettiin myös kvantitatiivista metodia, jonka avulla kartutettiin kohdeyritysten aktiivisuutta yhteisöllisessä mediassa.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että kohdeyritykset toimivat verkkokauppa-areenalla ammattimaisesti. Monikanavaisuus näkyi sulavana operointina sosiaalisen median kanavilta toiselle. Pääsääntöisesti yhteisöllisessä mediassa jaettu sisältö rajoittui kuitenkin oman tuotevalikoiman markkinointiin, ja näin ollen kohdeyritykset osoittivat, että mielenkiintoisen ja informatiivisen sisällön tuottaminen on haastavaa. Monikanavaisuuden rinnalla tutkimuksessa nousi esille paikallisten tapahtumien merkitys yritystoiminnalle ja asiakassuhteen lujittamiseksi. Nykyisin verkkokauppatoiminnassa asiakas on huomioitava uudella tavalla, sillä kuluttaja osallistuu yrittäjän rinnalla verkkokaupan brändin luomiseen ja tarinan tuottajaksi.
Tutkimus osoittaa, että verkkokaupan perustaminen edellyttää yrittäjältä elämyskauppiaan roolia, jossa kauppias operoi sulavasti kanavalta toiselle, kuuntelee asiakasta ja myynnin ohella järjestää paikallisia tapahtumia.