Ylipainoisten kouluikäisten elintapaohjaus perhelähtöisin menetelmin: integratiivinen kirjallisuuskatsaus
Hauru, Elisa (2023)
Hauru, Elisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614687
Tiivistelmä
Kouluikäisten lasten ja nuorten ylipainon esiintyvyys on yleistynyt merkittävästi viimeisten vuosikymmenien aikana ympäri maailman, ja tämä kehitys näkyy myös Suomessa. Lasten ja nuorten ylipainoon tulisi puuttua jo varhaisessa vaiheessa, sillä lapsuuden aikaisella ylipainolla tiedetään olevan merkittäviä vaikutuksia sekä fyysiseen että psykososiaaliseen terveyteen pitkällä aikavälillä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ylipainoisten kouluikäisten elintapaohjaukseen vaikuttavia tekijöitä perheiden näkökulmasta. Tavoitteena oli edistää näyttöön perustuvien perhelähtöisten elintapaohjausmenetelmien käyttöönottoa kouluterveydenhuollossa. Tutkimus toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin CINAHL-, Pubmed-, Medline- ja Medic-tietokannoista sekä manuaalisella haulla vuosina 2010–2020. Katsaukseen otettiin aineiston valinta- ja laadunarviointiprosessin jälkeen 11 tutkimusartikkelia, jotka vastasivat tutkimuskysymyksiin. Tutkimusartikkelit analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Perhelähtöisyys näyttäytyi interventioissa lapsen ikätason, kehitystason ja yksilöllisyyden sekä perheen tilanteen kokonaisvaltaisena huomioimisena. Perheiden ensisijainen syy interventioon osallistumisessa oli huoli lapsesta ja lapsen terveydestä. Toisaalta ylipainoon liittyvä leimautuminen voi aiheuttaa esteen elintapaohjaukseen osallistumiselle. Elintapaohjaukseen osallistumisen esteinä mainittiin myös vaikeus sovittaa
elintapaohjausta osaksi perheen arkea ja kokemus elintapaohjauksen toissijaisuudesta.
Perheen tuki on tärkeää elintapamuutoksessa ja sen ylläpitämisessä. Katsauksessa tuli esille myös perheenjäsenten vastustus elintapojen muutokseen. Ylipainoiset lapset ja nuoret voivat kokea leimautumista omassa perheessään ylipainon tai elintapaohjaukseen osallistumisen vuoksi. Vertaistukea ja terveydenhuollon ammattilaisten tukea elintapamuutoksessa ja sen ylläpitämisessä korostettiin. Toisaalta tuen puute koettiin merkittävänä esteenä terveyskäyttäytymisen muutoksen ylläpitämiselle.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää ylipainoisten kouluikäisten perhelähtöisen elintapaohjauksen kehittämisessä. Vanhemman roolia elintapainterventiossa tulee selkeyttää, sillä vanhemmuus ja vanhempien roolimalli ovat ratkaisevan tärkeitä lasten ja nuorten elämäntapakäyttäytymisessä. Innovatiiviset, teknologiset ohjausstrategiat voisivat tarjota onnistuneen keinon helpottaa elintapaohjauksen räätälöimistä ja kohdentamista kouluikäisille lapsille ja nuorille sekä heidän perheilleen. The prevalence of overweight among school-age children and adolescents has increased significantly in the last decades globally, and this development can also be seen in Finland. Overweight in children and adolescents should be addressed at an early stage, because overweight in childhood is known to have significant effects on both physical and psychosocial health in the long term.
The purpose of the study was to describe the factors influencing the lifestyle guidance of overweight school-aged children from the perspective of families. The aim was to promote the introduction of evidence-based family-based lifestyle guidance methods in school health care. The methodology of the study was an integrative review. The literature was searched by using the CINAHL, Pubmed, Medline and Medic databases and manual search in the years 2010–2020. After the literature selection and quality assessment
process, eleven research articles that answered the research questions were included in the review. The research data were analyzed using inductive content analysis.
Family orientation was shown in the interventions as comprehensive consideration of the child's age level, developmental level, and individuality, as well as the family's situation. The families' primary reason for participating in the intervention was concern for the child and the child's health. On the other hand, the stigma associated with being overweight can cause an obstacle to participate in lifestyle guidance. The difficulty of fitting lifestyle guidance into a part of the family's everyday life and the experience of the secondary nature of lifestyle guidance were also mentioned as obstacles to participating in lifestyle guidance.
Family support is important in changing lifestyle and maintaining it. The review also revealed family members' resistance to lifestyle changes. Overweight children and adolescents may experience stigma in their own family due to being overweight or participating in lifestyle counseling. Peer support and the support of health care professionals in lifestyle change and its maintenance were emphasized. On the other hand, the lack of support was perceived as a significant obstacle to maintaining health behavior change.
The research results can be utilized in the development of family-based lifestyle guidance for overweight school-aged children. The role of the parent in the lifestyle intervention should be clarified, because parenting and the parental role model are crucially important in the lifestyle behavior of children and young people. Innovative, technological guidance strategies could provide a successful way to facilitate the tailoring and targeting of lifestyle guidance to school-aged children and adolescents and their families.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata ylipainoisten kouluikäisten elintapaohjaukseen vaikuttavia tekijöitä perheiden näkökulmasta. Tavoitteena oli edistää näyttöön perustuvien perhelähtöisten elintapaohjausmenetelmien käyttöönottoa kouluterveydenhuollossa. Tutkimus toteutettiin integratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa haettiin CINAHL-, Pubmed-, Medline- ja Medic-tietokannoista sekä manuaalisella haulla vuosina 2010–2020. Katsaukseen otettiin aineiston valinta- ja laadunarviointiprosessin jälkeen 11 tutkimusartikkelia, jotka vastasivat tutkimuskysymyksiin. Tutkimusartikkelit analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Perhelähtöisyys näyttäytyi interventioissa lapsen ikätason, kehitystason ja yksilöllisyyden sekä perheen tilanteen kokonaisvaltaisena huomioimisena. Perheiden ensisijainen syy interventioon osallistumisessa oli huoli lapsesta ja lapsen terveydestä. Toisaalta ylipainoon liittyvä leimautuminen voi aiheuttaa esteen elintapaohjaukseen osallistumiselle. Elintapaohjaukseen osallistumisen esteinä mainittiin myös vaikeus sovittaa
elintapaohjausta osaksi perheen arkea ja kokemus elintapaohjauksen toissijaisuudesta.
Perheen tuki on tärkeää elintapamuutoksessa ja sen ylläpitämisessä. Katsauksessa tuli esille myös perheenjäsenten vastustus elintapojen muutokseen. Ylipainoiset lapset ja nuoret voivat kokea leimautumista omassa perheessään ylipainon tai elintapaohjaukseen osallistumisen vuoksi. Vertaistukea ja terveydenhuollon ammattilaisten tukea elintapamuutoksessa ja sen ylläpitämisessä korostettiin. Toisaalta tuen puute koettiin merkittävänä esteenä terveyskäyttäytymisen muutoksen ylläpitämiselle.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää ylipainoisten kouluikäisten perhelähtöisen elintapaohjauksen kehittämisessä. Vanhemman roolia elintapainterventiossa tulee selkeyttää, sillä vanhemmuus ja vanhempien roolimalli ovat ratkaisevan tärkeitä lasten ja nuorten elämäntapakäyttäytymisessä. Innovatiiviset, teknologiset ohjausstrategiat voisivat tarjota onnistuneen keinon helpottaa elintapaohjauksen räätälöimistä ja kohdentamista kouluikäisille lapsille ja nuorille sekä heidän perheilleen.
The purpose of the study was to describe the factors influencing the lifestyle guidance of overweight school-aged children from the perspective of families. The aim was to promote the introduction of evidence-based family-based lifestyle guidance methods in school health care. The methodology of the study was an integrative review. The literature was searched by using the CINAHL, Pubmed, Medline and Medic databases and manual search in the years 2010–2020. After the literature selection and quality assessment
process, eleven research articles that answered the research questions were included in the review. The research data were analyzed using inductive content analysis.
Family orientation was shown in the interventions as comprehensive consideration of the child's age level, developmental level, and individuality, as well as the family's situation. The families' primary reason for participating in the intervention was concern for the child and the child's health. On the other hand, the stigma associated with being overweight can cause an obstacle to participate in lifestyle guidance. The difficulty of fitting lifestyle guidance into a part of the family's everyday life and the experience of the secondary nature of lifestyle guidance were also mentioned as obstacles to participating in lifestyle guidance.
Family support is important in changing lifestyle and maintaining it. The review also revealed family members' resistance to lifestyle changes. Overweight children and adolescents may experience stigma in their own family due to being overweight or participating in lifestyle counseling. Peer support and the support of health care professionals in lifestyle change and its maintenance were emphasized. On the other hand, the lack of support was perceived as a significant obstacle to maintaining health behavior change.
The research results can be utilized in the development of family-based lifestyle guidance for overweight school-aged children. The role of the parent in the lifestyle intervention should be clarified, because parenting and the parental role model are crucially important in the lifestyle behavior of children and young people. Innovative, technological guidance strategies could provide a successful way to facilitate the tailoring and targeting of lifestyle guidance to school-aged children and adolescents and their families.