Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Verkkokaupan ja varausjärjestelmän toteuttaminen pienyritykselle Rentle-alustalla

Puhakainen, Tuomas (2023)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_Puhakainen_Tuomas.pdf (2.004Mt)
Lataukset: 


Puhakainen, Tuomas
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614798
Tiivistelmä
Verkkokauppatoiminta ja sitä edistävät palvelut kehittyvät ja yleistyvät nopeasti. Koronapandemia on vaikuttanut suomalaisten kuluttajien ostotottumuksiin, minkä vuoksi yhä useammat suomalaiset tekevät ostoksensa verkossa ja siten pandemia on vauhdittanut verkkokauppatoiminnan kasvua ja kehitystä. Verkkokauppatoiminnan jatkuvan kehittymisen myötä on tärkeää valita laadukas verkkokauppapalvelu ja perehtyä tekijöihin, jotka johtavat menestykselliseen verkkokauppatoimintaan. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia verkkokauppatoimintaa sekä toimintaan vaikuttavaa lainsäädäntöä. Lisäksi vertailtiin verkkokauppa-alustoja ja tutkittiin varausjärjestelmiä sekä alustoihin liitettäviä palveluita.

Tutkimus toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka toimeksiantaja oli pääkaupunkiseudulla rakennuttamispalveluja tarjoava pienyritys. Yritys oli suunnitellut laajentaa sen toimintaa uusilla myytävillä ja vuokrattavilla tuotteilla, johon yritys tarvitsi verkkokaupan. Yrityksen vaatimusten sekä tutkimuksen tulosten perusteella verkkokauppa-alustaksi ja varausjärjestelmäksi valikoitui Rentle.

Tutkimuksen teoriaosuuden tuloksina todettiin menestyvän verkkokaupan kehittämisen kannalta tärkeiksi asioiksi laadukkaiden tuotteiden lisäksi tuotemerkin kehittäminen, asiakaskunnan tunteminen ja laadukas verkkokauppapalvelu, johon voidaan liittää laaja valikoima toimitus- ja maksutapoja. Aiheista tarkemmin syvennyttiin verkkokauppapalvelun eli verkkokauppa-alustan ja varausjärjestelmien vertailuun, alustoihin liitettävien palveluiden tarjontaan, kuten maksupalveluihin ja toimintaan vaikuttavaan lainsäädäntöön.

Teknisessä toteutusosiossa esiteltiin Rentle-alustan toimintaa sekä ominaisuuksia. Lisäksi toteutettiin toimeksiantajan vaatimusten mukainen verkkokauppapohja. Toteutettu verkkokauppa tukee useamman sisäkkäisen kaupan luomista, tuotteiden myyntiä ja vuokrausta sekä laajan valikoiman erilaisia maksutapoja.

Lopputulosten perusteella todettiin tietoperustan ja toteutetun verkkokaupan vastanneen toimeksiantajan vaatimuksiin sekä esitettyihin tutkimuskysymyksiin. Tutkimus toimii verkkokaupan perustamista prosessia ohjaavana ja helpottavana tietoperustana.
 
E-commerce and its services are advancing quickly. Shopping habits of Finnish consumers has been affected by the corona pandemic, which has moved more Finns towards online purchases, thus the pandemic has accelerated the advancement of e-commerce. With the advancing e-commerce, it is important to choose a high-quality online shopping service and research the factors that lead to successful e-commerce operations. The study aims to research e-commerce and the legislation that affects it. In addition, the study included a comparison of online shopping platforms as well as researching booking systems and additional services integrable to these platforms.

The study was completed as a development study for a small company that offers construction services in the capital region of Finland. The company had planned to expand its operations by selling and renting out new products, for which the company needed an online store. Based on the company’s requirements and the results of the research, Rentle was selected as the online shopping platform and reservation system.

Results of the study showed that, important things for implementing a successful online store, in addition to high-quality products are brand awareness, knowing the customer base, and a high-quality online store service that supports a wide range of delivery and payment methods. Of the aforementioned topics, online shopping platforms and reservation systems that offer online shopping services were compared and additional services integrable to the platforms and legislation that affects e-commerce were investigated.

Usage of the Rentle platform and its features were presented in the technical implementation. In addition, an online store template was implemented in accordance with the requirements set by the company and the study. The implemented online store supports creating multiple nested stores, selling and renting products and a wide selection of different payment methods.

Based on the final results, it was concluded that the knowledge foundation and the implemented online store template met the requirements set for the study and online store and answered the research questions that were presented. The research serves as a knowledge foundation that guides and simplifies the online store implementation process.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste