Sidosryhmäyhteistyö Suomessa toimivissa pankeissa
Toriseva, Roosa (2023)
Toriseva, Roosa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915518
Tiivistelmä
Yritysvastuu kuvaa, miten yritykset ovat osa sitä yhteiskuntaa, jossa ne toimivat ja miten yrityksillä on tätä kautta vastuu vaikutuksistaan ympäröivään yhteiskuntaan. Yritysvastuuta ei tulisi nähdä liiketoiminnasta erillisenä asiana, vaan yritysten tulisi tunnistaa vastuullisuus olennaisena osana yrityksen strategiaa kokonaisuudessaan. Tällöin vastuullisuudesta tulee osa yrityksen arvon muodostamista. Yritysvastuuseen liittyvistä toimista ja tuloksista viestitään usein vastuullisuusraporteilla. Vastuullisuusraportoinnista säädetään lainsäädännössä ja sitä varten on kehitetty myös monia ohjeistuksia ja standardeja. Lisäksi Euroopan Unionissa valmistellaan parhaillaan uutta raportointistandardia, jonka myötä vastuullisuusraportoinnista säännellään yhtenäisesti koko Euroopan Unionin tasolla.
Yrityksen liiketoiminnan ja erityisesti vastuullisuuden näkökulmasta merkittävässä roolissa ovat yrityksen sidosryhmät. Termillä tarkoitetaan mitä tahansa ryhmää tai yksilöä, joka voi vaikuttaa yrityksen tarkoituksen saavuttamiseen tai johon yritys voi omalla toiminnallaan vaikuttaa. Sidosryhmiä ja niiden merkitystä yrityksille on käsitelty erityisesti sidosryhmäteorian avulla. Yksi merkittävimmistä lähtökohdista sidosryhmäteoriassa on se, että yritysten tulisi pyrkiä tuottamaan arvoa kaikille sidosryhmilleen. Tärkeä osa tätä arvon tuottamista on sidosryhmäyhteistyö.
Opinnäytetyössä analysoitiin viiden Suomessa toimivan pankin vastuullisuusraportteja vuodelta 2022. Analyysin tarkoituksena oli selvittää vastuullisuusraporttien pohjalta, mitä sidosryhmiä pankit ovat määritelleet, millaista sidosryhmäyhteistyötä pankit tekevät sekä miten sidosryhmäyhteistyön merkityksellisyys on varmistettu. Analyysi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina. Tuloksia arvioitaessa kävi ilmi, että pankit ovat määritelleet itselleen sidosryhmät selkeästi ja että ne tekevät hyvin moninaista sidosryhmäyhteistyötä eri sidosryhmien kanssa. Pankkien tekemää sidosryhmäyhteistyötä kuvasi vuorovaikutuksellisuus eli pankit koittavat toisaalta vaikuttaa sidosryhmiinsä, mutta ne tunnistavat, että sidosryhmäyhteistyön kautta myös sidosryhmät vaikuttavat pankkeihin.
Pankkien tekemä sidosryhmäyhteistyö oli analysoitujen vastuullisuusraporttien perusteella onnistunutta monin eri tavoin. On kuitenkin otettava huomioon, että vastuullisuusraporteissa saatetaan painottaa onnistumisia ja jättää kertomatta mahdollisista ongelmista ja dilemmoista. Vastuullisuusraporteista saatava tieto onkin tietyiltä osin rajallista, minkä vuoksi aihetta koskevalle jatkotutkimukselle on tarvetta.
Yrityksen liiketoiminnan ja erityisesti vastuullisuuden näkökulmasta merkittävässä roolissa ovat yrityksen sidosryhmät. Termillä tarkoitetaan mitä tahansa ryhmää tai yksilöä, joka voi vaikuttaa yrityksen tarkoituksen saavuttamiseen tai johon yritys voi omalla toiminnallaan vaikuttaa. Sidosryhmiä ja niiden merkitystä yrityksille on käsitelty erityisesti sidosryhmäteorian avulla. Yksi merkittävimmistä lähtökohdista sidosryhmäteoriassa on se, että yritysten tulisi pyrkiä tuottamaan arvoa kaikille sidosryhmilleen. Tärkeä osa tätä arvon tuottamista on sidosryhmäyhteistyö.
Opinnäytetyössä analysoitiin viiden Suomessa toimivan pankin vastuullisuusraportteja vuodelta 2022. Analyysin tarkoituksena oli selvittää vastuullisuusraporttien pohjalta, mitä sidosryhmiä pankit ovat määritelleet, millaista sidosryhmäyhteistyötä pankit tekevät sekä miten sidosryhmäyhteistyön merkityksellisyys on varmistettu. Analyysi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina. Tuloksia arvioitaessa kävi ilmi, että pankit ovat määritelleet itselleen sidosryhmät selkeästi ja että ne tekevät hyvin moninaista sidosryhmäyhteistyötä eri sidosryhmien kanssa. Pankkien tekemää sidosryhmäyhteistyötä kuvasi vuorovaikutuksellisuus eli pankit koittavat toisaalta vaikuttaa sidosryhmiinsä, mutta ne tunnistavat, että sidosryhmäyhteistyön kautta myös sidosryhmät vaikuttavat pankkeihin.
Pankkien tekemä sidosryhmäyhteistyö oli analysoitujen vastuullisuusraporttien perusteella onnistunutta monin eri tavoin. On kuitenkin otettava huomioon, että vastuullisuusraporteissa saatetaan painottaa onnistumisia ja jättää kertomatta mahdollisista ongelmista ja dilemmoista. Vastuullisuusraporteista saatava tieto onkin tietyiltä osin rajallista, minkä vuoksi aihetta koskevalle jatkotutkimukselle on tarvetta.