Digikampanjan tavoitelaskuri : case Medialuotsi Oy
Järvinen, Ronja (2023)
Järvinen, Ronja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915606
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli luoda toimeksiantaja Medialuotsi Oy:lle digikampanjan tavoitelaskuri. Nykyään suurin osa markkinoinnista tapahtuu verkossa ja kilpailuedun saavuttaminen digitaalisessa markkinointiviestinnässä vaatii markkinoinnin huolellista suunnittelua. Opinnäytetyön tavoitteena olikin selvittää, mitä digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelussa tulisi ottaa huomioon ja miten sen tehokkuutta mitataan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisesta markkinointi-viestinnästä, digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelusta sekä sen mittaamisesta.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tietoa kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastatteluissa haastateltiin neljää Medialuotsilla työskentelevää markkinoinnin ammattilaista. Haastatteluiden teemana oli digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelu ja tehokkuuden mittaaminen.
Teorian ja teemahaastatteluiden pohjalta toimeksiantajalle luotiin digikampanjan tavoitelaskuri, jossa oli otettu huomioon markkinoinnin suunnittelu ja digitaalisessa markkinointiviestinnässä yleisimmin käytetyt mittarit. Laskuri luotiin tehostamaan markkinoinnin suunnittelua ja oikean budjetin määrittelyä. Toimeksiantaja oli tyytyväinen laskuriin ja sitä tullaan käyttämään koko organisaatiossa osana myynnin ja mainostuotannon työtä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisesta markkinointi-viestinnästä, digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelusta sekä sen mittaamisesta.
Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tietoa kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastatteluissa haastateltiin neljää Medialuotsilla työskentelevää markkinoinnin ammattilaista. Haastatteluiden teemana oli digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelu ja tehokkuuden mittaaminen.
Teorian ja teemahaastatteluiden pohjalta toimeksiantajalle luotiin digikampanjan tavoitelaskuri, jossa oli otettu huomioon markkinoinnin suunnittelu ja digitaalisessa markkinointiviestinnässä yleisimmin käytetyt mittarit. Laskuri luotiin tehostamaan markkinoinnin suunnittelua ja oikean budjetin määrittelyä. Toimeksiantaja oli tyytyväinen laskuriin ja sitä tullaan käyttämään koko organisaatiossa osana myynnin ja mainostuotannon työtä.