Osaava - Valmentava työote käyttöön Satakunnan ELY-keskuksessa
Kokkonen, Tarja (2023)
Kokkonen, Tarja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915619
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Satakunnan ELY-keskus. Toimeksiannon tarkoituksena oli kartoittaa eri näkökulmista Osaava – järjestelmän ja valmentava työote toimintamallin vaikutuksia henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Uusi toimintamalli otettiin käyttöön ELY-keskuksissa vuoden 2022 alussa. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että tulokset antavat hyödyllistä tietoa organisaation johdolle ja henkilöstölle Osaava -järjestelmästä sekä valmentavasta työotteesta ja miten toimintamallia saadaan kehitettyä paremmaksi osaamisen kehittämiseen.
Teoreettinen viitekehys muodostettiin valmentavan työotteen keskeisistä käsitteistä kehityskeskustelusta, valmentavasta johtamisesta, vuorovaikutuksesta ja osaamisen johtamisesta sekä Osaava (=osaajat valtiolla) -järjestelmän periaatteista. Aihe rajattiin koskemaan osaamisen kehittämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä, laadullisena tutkimuksena ja siinä käytettiin tiedonkeruumenetelminä esihenkilöiden teemahaastatteluja ja henkilöstökyselyä. Aineistojen analysointiin käytettiin myös teemoittelua pohjautuen teoriaosuuteen.
Tutkimustuloksena nousi esiin, että osaamisen kehittäminen sekä jatkuva oppiminen nähtiin erittäin tärkeänä ja välttämättömänä osana kaikkien asiantuntijoiden työtä. Tutkimustulosten mukaan Osaavan ja valmentavan työotteen hyödyt sekä merkitys ovat jääneet epäselviksi henkilöstölle. Tulosten perusteella kehityskeskusteluilla ei ainakaan vielä ole merkittävää roolia osaamisen johtamisessa ja kehittämisessä. Myös osaamisen hallinta ja osaamistarpeiden hahmottaminen koko organisaation näkökulmasta nähtiin vielä vähäisenä.
Tutkimustulosten perusteella tehtiin kehittämisehdotukset Satakunnan ELY-keskukselle Osaavaan ja valmentavan työotteen parempaan hyödyntämiseen sekä osaamisen kehittämiseen.
Teoreettinen viitekehys muodostettiin valmentavan työotteen keskeisistä käsitteistä kehityskeskustelusta, valmentavasta johtamisesta, vuorovaikutuksesta ja osaamisen johtamisesta sekä Osaava (=osaajat valtiolla) -järjestelmän periaatteista. Aihe rajattiin koskemaan osaamisen kehittämistä.
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä, laadullisena tutkimuksena ja siinä käytettiin tiedonkeruumenetelminä esihenkilöiden teemahaastatteluja ja henkilöstökyselyä. Aineistojen analysointiin käytettiin myös teemoittelua pohjautuen teoriaosuuteen.
Tutkimustuloksena nousi esiin, että osaamisen kehittäminen sekä jatkuva oppiminen nähtiin erittäin tärkeänä ja välttämättömänä osana kaikkien asiantuntijoiden työtä. Tutkimustulosten mukaan Osaavan ja valmentavan työotteen hyödyt sekä merkitys ovat jääneet epäselviksi henkilöstölle. Tulosten perusteella kehityskeskusteluilla ei ainakaan vielä ole merkittävää roolia osaamisen johtamisessa ja kehittämisessä. Myös osaamisen hallinta ja osaamistarpeiden hahmottaminen koko organisaation näkökulmasta nähtiin vielä vähäisenä.
Tutkimustulosten perusteella tehtiin kehittämisehdotukset Satakunnan ELY-keskukselle Osaavaan ja valmentavan työotteen parempaan hyödyntämiseen sekä osaamisen kehittämiseen.