Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Value Europe -hankkeen kansainvälisen tiimityöskentelyn onnistumiset ja kehityskohteet

Nikander, Aleksi; Ruuskanen, Alisa (2023)

 
Avaa tiedosto
Nikander_Ruuskanen.pdf (2.172Mt)
Lataukset: 


Nikander, Aleksi
Ruuskanen, Alisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915705
Tiivistelmä
Nykymaailmassa kansainvälisyys etenkin erilaisissa tiimeissä ja projektityössä on jatkuvassa kasvussa. Sitä edistää mahdollisuuksien lisääntyminen ja erilaisten etätyöskentelytapojen yleistyminen. Kansainvälisissä projekteissa on tärkeää ottaa huomioon tiimityöskentelyyn vaikuttavia tekijöitä, jotta toiminnasta voidaan huomata kehityskohteita ja onnistumisia.

Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Value Europe -hanke, jonka tarkoitus on innovoida vastuullisia toimia Suomessa, Espanjassa ja Italiassa. Value Europe -hanke toteutettiin Suomessa 2022. Projektissa toimittiin neljässä kansainvälisessä tiimissä ja tapaamiset toteutettiin aluksi onlinetapaamisin, jonka jälkeen opiskelijat ja opettaja tulivat Espanjasta ja Italiasta Suomeen sen toimiessa isäntämaana. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat positiivisesti ja negatiivisesti kansainväliseen tiimityöhön ja projektiin. Tavoitteena oli myös löytää kehitysideoita tulevaisuuden projekteja varten
Opinnäytetyössä on tarkasteltu kansainvälisen projektityön tiimityöskentelyyn vaikuttavia asioita kuten ikä, kulttuurierot sekä etätyöskentely. Monimuotoisuus on siis näin ollen ollut vahvasti läsnä tietoperustan kokoamisessa. Lisäksi työssä on kuvailtu projektityön ja tiimityöskentelyn ominaispiirteitä. Tietoperustassa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja verkkolähteitä.

Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisia menetelmiä käyttäen, mutta mukana oli myös piirteitä määrällisestä menetelmästä. Tutkimusta toteutettiin haastatellen, havainnoiden sekä kyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui Value Europe -hankkeessa mukana olleet yhteistyökoulujen opettajat sekä opiskelijat. Kyselylomakkeeseen vastasi kansainvälisissä tiimeissä mukana olleet opiskelijat. Opettajat haastateltiin kasvotusten ryhmittäin.
Tutkimustulokset osoittivat monen opiskelijan olevan innoissaan ja inspiroituneita kansainvälisistä tiimeistä. Opiskelijoita jännitti ja englannin käyttö koettiin hieman pelottavaksi, varsinkin online-ympäristössä, mutta kasvotusten kommunikointi oli helpompaa. Online tapaamisiin toivottiin laajalti sujuvuutta ja järkevää rakennetta. Kasvotusten tapaaminen ja satunnaisesti valitut kansainväliset tiimit koettiin positiiviseksi asiaksi.

Pohdinnassa käsitellään tutkimusmenetelmien kautta saatuja vastauksia, joita peilataan alussa asetettuihin tutkimustavoitteisiin.

Pohdinnan ja tulosten pohjalta luodaan myös sisältöä Value Europe -hankkeessa tuotettavaan e-kirjaan ”Vastuullinen tapahtuma”.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste