Ympäristösuunnittelu mobiiliajopelissä
Helenius, Petri (2023)
Helenius, Petri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052614898
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Zaibatsu Interactive Oy. Työn tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa uuden kentän ympäristö Boom Karts mobiiliajopeliä varten. Toteutettavan ympäristön teemana oli suurkaupunki syksyllä. Ajettavan radan muoto saatiin valmiiksi toimeksiantajalta, minkä päälle ympäristöä piti lähteä toteuttamaan. Tavoitteena oli myös koostaa syntynyt ympäristö Unity-pelimoottorin sisällä. Työssä tutkittiin ympäristösuunnittelijan roolia pelimaailmassa, erilaisia työkaluja ympäristön toteuttamiseen, mobiilipeleistä yleisellä tasolla ja optimointikeinoja mobiilialustoja varten grafiikan luonnin yhteydessä.
Ympäristön ideoinnissa ja suunnittelussa käytettiin Figma- ja Photoshop-ohjelmistoa. Ympäristön 3D-mallit toteutettiin Blenderillä ja tekstuurit Substance Painter ja Designer-ohjelmistoilla. Mallinnus- ja teksturointiprosessissa pyrittiin optimoimaan grafiikka mobiilialustoille sopiviksi.
Lopputuloksena syntyi lähes ehjä kokonaisuus Blenderin sisällä. Ympäristöön saatiin tehtyä paljon erilaisia objekteja ja tekstuureita käytettäväksi. Kiireellisen aikataulun vuoksi ympäristöä ei keretty koostaa Unityn sisällä. Toimeksiantajan tehtäväksi jäi kokeilla ja koostaa tehty ympäristö Unityn sisällä. Kaikki projektitiedostot luovutettiin toimeksiantajan käyttöön.
Ympäristön ideoinnissa ja suunnittelussa käytettiin Figma- ja Photoshop-ohjelmistoa. Ympäristön 3D-mallit toteutettiin Blenderillä ja tekstuurit Substance Painter ja Designer-ohjelmistoilla. Mallinnus- ja teksturointiprosessissa pyrittiin optimoimaan grafiikka mobiilialustoille sopiviksi.
Lopputuloksena syntyi lähes ehjä kokonaisuus Blenderin sisällä. Ympäristöön saatiin tehtyä paljon erilaisia objekteja ja tekstuureita käytettäväksi. Kiireellisen aikataulun vuoksi ympäristöä ei keretty koostaa Unityn sisällä. Toimeksiantajan tehtäväksi jäi kokeilla ja koostaa tehty ympäristö Unityn sisällä. Kaikki projektitiedostot luovutettiin toimeksiantajan käyttöön.
