Henkilöstöopas CASE Green Carbon: millainen henkilöstöopas sopii yritykselle Green Carbon?
Hänninen, Inka; Tirkkonen, Lotta (2023)
Hänninen, Inka
Tirkkonen, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915618
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda selkeä runkoinen henkilöstöopas yritykselle Green Carbon. Toimeksiannon taustalla toimi tarve yhdenmukaiselle henkilöstöoppaalle, joka kokoaisi kasaan toimeksiantajayrityksen hajanaiset materiaalit. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millainen henkilöstöopas toimeksiantajayritykselle sopisi.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellista kehittämistyö -menetelmää käyttäen. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin monimenetelmäisesti ja tutkijat pyrkivät kuulemaan koko henkilöstöä. Aineiston hankkimiseen käytettiin eri haastattelumuotoja, kyselylomaketta ja toivelistatekniikkaa. Kehittämistyötä arvioitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa hyödyntäen yhteisöllistä workshop-menetelmää. Tutkimuksen tietoperusta on rakennettu mukailemaan henkilöstöoppaan sisältöä.
Tulosten mukaan yritys haluaa selkeän ja johdonmukaisen oppaan itselleen, joka kokoaa yhteen keskeisimmät työsuhdeasiat ja yrityksen toimintatavat yhteen dokumenttiin. Tulosten mukaan yritykselle on tärkeää, että henkilöstöopas korostaa heidän yrityskulttuuria ja brändi-ilmettä, sekä tukee viestinnällistä kulttuuria työntekijälähtöisesti. Henkilöstöoppaan tavoitteena on myös korostaa yrityksen arvoja ja vahvistaa työnantajamielikuvaa.
Opinnäytetyössä ilmeni, että henkilöstöopasta tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa niin perehdytysvaiheessa kuin yhteisten pelisääntöjen alustanakin. Tutkimustulosten mukaan uusi henkilöstöopas on yrityksen työntekijöille joko melko tai erittäin tarpeellinen. Tutkimustulosten myötä tutkijat saivat kasaan tulevan henkilöstöoppaan rakenteen ja sisällön, joiden pohjalta luotiin 40 sivuinen henkilöstöopas toimeksiantajan vapaaseen käyttöön.
Tutkimus toteutettiin tutkimuksellista kehittämistyö -menetelmää käyttäen. Tutkimuksen aineistonkeruu toteutettiin monimenetelmäisesti ja tutkijat pyrkivät kuulemaan koko henkilöstöä. Aineiston hankkimiseen käytettiin eri haastattelumuotoja, kyselylomaketta ja toivelistatekniikkaa. Kehittämistyötä arvioitiin yhdessä toimeksiantajan kanssa hyödyntäen yhteisöllistä workshop-menetelmää. Tutkimuksen tietoperusta on rakennettu mukailemaan henkilöstöoppaan sisältöä.
Tulosten mukaan yritys haluaa selkeän ja johdonmukaisen oppaan itselleen, joka kokoaa yhteen keskeisimmät työsuhdeasiat ja yrityksen toimintatavat yhteen dokumenttiin. Tulosten mukaan yritykselle on tärkeää, että henkilöstöopas korostaa heidän yrityskulttuuria ja brändi-ilmettä, sekä tukee viestinnällistä kulttuuria työntekijälähtöisesti. Henkilöstöoppaan tavoitteena on myös korostaa yrityksen arvoja ja vahvistaa työnantajamielikuvaa.
Opinnäytetyössä ilmeni, että henkilöstöopasta tullaan hyödyntämään tulevaisuudessa niin perehdytysvaiheessa kuin yhteisten pelisääntöjen alustanakin. Tutkimustulosten mukaan uusi henkilöstöopas on yrityksen työntekijöille joko melko tai erittäin tarpeellinen. Tutkimustulosten myötä tutkijat saivat kasaan tulevan henkilöstöoppaan rakenteen ja sisällön, joiden pohjalta luotiin 40 sivuinen henkilöstöopas toimeksiantajan vapaaseen käyttöön.