Palvelemme myös muuton aikana: tutkimus Nurmon kirjaston muutosta ja muuttamisen hyvistä käytännöistä
Välimäki, Kalle (2023)
Välimäki, Kalle
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915515
Tiivistelmä
Kirjastojen muuttaminen uusiin tiloihin on tapahtuma, mikä koostuu monesta osasta pitkällä aikavälillä. Sille kuitenkin voidaan määritellä alku sekä loppu. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tehdä tapaustutkimus Nurmon kirjaston muutosta, ja löytää kirjastojen muuttoon liittyviä hyviä käytäntöjä, jotta tulevaisuudessa tämän tutkimuksen pohjalta olisi mahdollista tehdä kirjastojen muuttamista auttava opas. Oma kiinnostukseni lähteä tutkimaan muuttavia kirjastoja lähti osallistumisestani Seinäjoen kaupunginkirjasto Apilan muuttoon.
Tutkimusmenetelmä on monimenetelmällinen, eli olen käyttänyt kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisia menetelmiä aineistonkeruuseen ja analysointiin. Tutkimusta varten on haastateltu neljää Nurmon kirjaston työntekijää sekä laadittu tyytyväisyyskysely Nurmon kirjaston asiakkaille liittyen kyseisen kirjaston muuttoprosessiin.
Kyselylomakkeen ja haastattelujen avulla sain tietoa siitä, miten asiakkaat suhtautuvat muuttoon, ja mitkä kirjaston toimenpiteet olivat heistä mielekkäitä. On hyvä, jos kirjasto pystyy pitämään yllä osan palveluistaan esimerkiksi korvaamalla aukioloajan kirjastoauton käynneillä. Toisena tärkeänä toimenpiteenä pidettiin kattavaa tiedotusta asiakkaille muuton etenemisestä ja syistä. Tällä pystytään vastaamaan asiakkaiden keskuudessa muodostuviin huoliin.
Tekemieni haastattelujen perusteella väittäisin, että parhaimmat keinot pitää työntekijöiden hyvinvointia yllä muuttotilanteessa löytyy näistä: toimivasta ja inklusiivisesta kommunikaatiosta organisaation sisällä, oikeudenmukaisesti ja selkeästi jaetuista työkohteista sekä realistisista aikatauluista muuttaessa. Eniten työntekijää motivoi muutossa toivo siitä, että muutos tuo mukanaan paremmat työolosuhteet, ja että häntä on kuultu tulevaa rakennettaessa.
Lopputulos vaikuttaa siltä, että täysin kattavia standardeja muuttaville kirjastoille on vaikea laatia, sillä kirjastojen tarpeet vaihtelevat keskenään niin suuresti jo pelkästään Suomen sisällä. Joitakin yleisiä ehdotuksia on mahdollista kuitenkin koota oppaaksi, jossa vastataan kysymyksiin työhyvinvoinnista, tiedottamisesta ja muutoksen johtamisesta.
Tutkimusmenetelmä on monimenetelmällinen, eli olen käyttänyt kvalitatiivisia sekä kvantitatiivisia menetelmiä aineistonkeruuseen ja analysointiin. Tutkimusta varten on haastateltu neljää Nurmon kirjaston työntekijää sekä laadittu tyytyväisyyskysely Nurmon kirjaston asiakkaille liittyen kyseisen kirjaston muuttoprosessiin.
Kyselylomakkeen ja haastattelujen avulla sain tietoa siitä, miten asiakkaat suhtautuvat muuttoon, ja mitkä kirjaston toimenpiteet olivat heistä mielekkäitä. On hyvä, jos kirjasto pystyy pitämään yllä osan palveluistaan esimerkiksi korvaamalla aukioloajan kirjastoauton käynneillä. Toisena tärkeänä toimenpiteenä pidettiin kattavaa tiedotusta asiakkaille muuton etenemisestä ja syistä. Tällä pystytään vastaamaan asiakkaiden keskuudessa muodostuviin huoliin.
Tekemieni haastattelujen perusteella väittäisin, että parhaimmat keinot pitää työntekijöiden hyvinvointia yllä muuttotilanteessa löytyy näistä: toimivasta ja inklusiivisesta kommunikaatiosta organisaation sisällä, oikeudenmukaisesti ja selkeästi jaetuista työkohteista sekä realistisista aikatauluista muuttaessa. Eniten työntekijää motivoi muutossa toivo siitä, että muutos tuo mukanaan paremmat työolosuhteet, ja että häntä on kuultu tulevaa rakennettaessa.
Lopputulos vaikuttaa siltä, että täysin kattavia standardeja muuttaville kirjastoille on vaikea laatia, sillä kirjastojen tarpeet vaihtelevat keskenään niin suuresti jo pelkästään Suomen sisällä. Joitakin yleisiä ehdotuksia on mahdollista kuitenkin koota oppaaksi, jossa vastataan kysymyksiin työhyvinvoinnista, tiedottamisesta ja muutoksen johtamisesta.