Apple och ”Think Different”: Hur varumärkeskapitalet uppfattas av unga vuxna studeranden
Jaakkola, Ronja (2023)
Jaakkola, Ronja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915565
Tiivistelmä
Apple har genom åren formats till det mest värdefulla teknologivarumärket i världen. Syftet med denna studie är att utforska Apples varumärkeskapital som innehavs av unga vuxna studeranden i Helsingfors. I detta arbete granskas sammanlagt 8 respondenter, i två fokusgruppintervjuer. Beskrivande kvaliteter, som respondenternas kännedom om varumärket, olika associationer, bedömningar och känslor för varumärket, mäts med en kvalitativ forskningsmetod. En kundbaserad varumärkeskapital modell har använts som grund för att utföra en analys av målgruppens uppfattning om varumärket och därav dra slutsatsen om hurudant varumärkeskapitalet är hos Apple. Denna uppsats argumenterar att Apple varumärket är för dyrt för flera 18–24 åriga studeranden i Helsingfors. Uppsatsen forskar endast respondenter som själva anser sig vara lojala till varumärket Apple, och varumärkeskapitalet utgående från en kundbaserad modell. Varumärkeskapitalet måste vara kopplat till varumärkets visuella uttryck, och byggas upp av: varumärkeslojalitet, varumärkesmedvetenhet, upplevd kvalitet, associationer och andra egna tillgångar. Databehandling och analys utförs med hjälp av en tematisk dataanalys. Denna studies resultat visar att lojala kunder för Apple i målgruppen har starka uppfattningar om varumärket och värdet det skapar för dem. Apple formar en identitet som målgruppen medvetet kan skapa relevanta associationer till. Denna studie bekräftar att lojala kunder för Apple i målgruppen, 18–24 åriga högskolestuderanden i Helsingfors uppfattar varumärket positivt, därav är varumärkeskapitalet starkt.