Sairaalarakennuksen pilari-palkkirungon kehityksen vaikutus rungon hiilijalanjälkeen
Ronkainen, Tinja (2023)
Ronkainen, Tinja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915475
Tiivistelmä
Rakentamisesta aiheutuvien CO2-päästöjen vaikutus ilmaston lämpenemiseen on merkittävä. Päästöjen hillitsemiseksi on laadittu lakeja ja säädöksiä sekä asetettu kunnianhimoisia tavoitteita. Suomen tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi uusi rakentamislaki (tulee voimaan 2025) velvoittaa ilmoittamaan rakennuksen ilmastovaikutukset.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Laakson yhteissairaalan päärakennuksen pilari-palkkirungon kehityksen vaikutusta rungon hiilijalanjälkeen. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi A-Insinöörit Suunnittelu Oy. Opinnäytetyö tehtiin osana sairaalan hiilijalanjälkikartoitusta ja siinä selvitettiin sairaalan päärakennuksen rungon hiilijalanjälki kehitystyön eri vaiheissa.
Työssä tarkastellaan Case-tarkasteluiden kautta suunnittelun aikana tehtyjen päätösten vaikutusta rungon hiilijalanjälkeen. Rakennuksen rungon pääasialliset rakennusmateriaalit ovat betoni ja teräs. Hiilijalanjälkilaskenta on rajattu elinkaaren vaiheisiin A1-A3 Tuotevaihe, A4 Kuljetus ja A5 Työmaavaihe ja se koskee sairaalarakennuksen runkoa anturan yläpinnasta ylöspäin.
Laakson yhteissairaalan päärakennuksen hiilijalanjälki laskettiin ympäristöministeriön vuoden 2021 arviointimenetelmää mukaillen kolmelle Case-tapaukselle: Lähtötilanne ennen muutoksia (Case 1), yhden kerroksen pois jättämisen vaikutukset (Case 2) ja optimointi käyttämällä vähähiilisiä betonituotteita (Case 3). Laskentaa varten tarvittavat päästötiedot saatiin hankkeeseen valituilta materiaalitoimittajilta, Lujalta ja Nordec:lta, sekä määrätiedot rakennesuunnittelijalta A-Insinööreiltä. Laskentaan käytettiin A-Insinööreiltä saatuja Excel-laskentapohjia.
Opinnäytetyön laskennan tulosten perusteella voidaan todeta, että yhden kerroksen poisjättämisen vaikutus verrattuna lähtötilanteeseen on rungon hiilijalanjäljen kannalta noin -8 %. Vähentämällä kerros sekä käyttämällä vähähiilisiä ontelolaattoja ja seinäelementtejä pystyttiin hiilijalanjälkeä pienentämään kokonaisuudessaan noin 17 % lähtötilanteeseen verrattuna. Tulokset osoittivat, että betonituotannon aiheuttamien merkittävien päästövaikutuksen takia tehokas tapa pienentää rungon hiilijalanjälkeä on optimoida materiaalimäärät sekä käyttämällä vähähiilisiä betonituotteita.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Laakson yhteissairaalan päärakennuksen pilari-palkkirungon kehityksen vaikutusta rungon hiilijalanjälkeen. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi A-Insinöörit Suunnittelu Oy. Opinnäytetyö tehtiin osana sairaalan hiilijalanjälkikartoitusta ja siinä selvitettiin sairaalan päärakennuksen rungon hiilijalanjälki kehitystyön eri vaiheissa.
Työssä tarkastellaan Case-tarkasteluiden kautta suunnittelun aikana tehtyjen päätösten vaikutusta rungon hiilijalanjälkeen. Rakennuksen rungon pääasialliset rakennusmateriaalit ovat betoni ja teräs. Hiilijalanjälkilaskenta on rajattu elinkaaren vaiheisiin A1-A3 Tuotevaihe, A4 Kuljetus ja A5 Työmaavaihe ja se koskee sairaalarakennuksen runkoa anturan yläpinnasta ylöspäin.
Laakson yhteissairaalan päärakennuksen hiilijalanjälki laskettiin ympäristöministeriön vuoden 2021 arviointimenetelmää mukaillen kolmelle Case-tapaukselle: Lähtötilanne ennen muutoksia (Case 1), yhden kerroksen pois jättämisen vaikutukset (Case 2) ja optimointi käyttämällä vähähiilisiä betonituotteita (Case 3). Laskentaa varten tarvittavat päästötiedot saatiin hankkeeseen valituilta materiaalitoimittajilta, Lujalta ja Nordec:lta, sekä määrätiedot rakennesuunnittelijalta A-Insinööreiltä. Laskentaan käytettiin A-Insinööreiltä saatuja Excel-laskentapohjia.
Opinnäytetyön laskennan tulosten perusteella voidaan todeta, että yhden kerroksen poisjättämisen vaikutus verrattuna lähtötilanteeseen on rungon hiilijalanjäljen kannalta noin -8 %. Vähentämällä kerros sekä käyttämällä vähähiilisiä ontelolaattoja ja seinäelementtejä pystyttiin hiilijalanjälkeä pienentämään kokonaisuudessaan noin 17 % lähtötilanteeseen verrattuna. Tulokset osoittivat, että betonituotannon aiheuttamien merkittävien päästövaikutuksen takia tehokas tapa pienentää rungon hiilijalanjälkeä on optimoida materiaalimäärät sekä käyttämällä vähähiilisiä betonituotteita.