Jälkimarkkinoinnin toiminnan optimointi
Evelä, Markus (2023)
Evelä, Markus
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915549
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä analysoitiin autoliikkeen jälkimarkkinoinnin toimintaa ja sen ongelmakohtia Hedin Automotive Finland Oy Tampereen toimipisteessä. Toimipisteen sen hetkisen toiminnan ja ongelmakohtien perusteella kehitettiin ratkaisuehdotuksia toiminnan parantamiseksi. Opinnäytetyön tehtävänä oli optimoida jälkimarkkinoinnin toimintaa enemmän asiakkaiden tarpeiden mukaiseksi ja tehokkaammaksi yrityksen näkökulmasta.
Toimipisteen suurimpana ongelmana oli varsinkin työnjohdon jatkuva kiire. Analysoitaessa toimintaa, todettiin kiireen muodostuvan toiminnan organisoimattomuudesta, asioiden kasaantumisesta, yllättävistä asioista, joihin ei olla varauduttu sekä yleisestä huolimattomuudesta. Huomattiin myös, että nämä ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa. Toiminnan optimoimiseksi toimintatapoja ja työmenetelmiä kehitettiin näiden mainittujen asioiden osalta paremmiksi.
Työssä suunniteltiin ja ehdotettiin käyttöönotettavaksi yhtenäinen työmääräysmalli, henkilökohtaiset muistilistat työntekijöille, erilainen työnjohdon työnjako sekä pieniä toimintatapojen muutoksia. Näiden lisäksi huoltotiskille ehdotettiin vuoronumerojärjestelmän käyttöönottoa. Kehitysehdotuksia voidaan testata toimipisteellä käytännössä ja toimipisteen toimintaa voidaan kehittää työssä esiin nostettujen näkökulmien avulla myös jatkossa.
Toimipisteen suurimpana ongelmana oli varsinkin työnjohdon jatkuva kiire. Analysoitaessa toimintaa, todettiin kiireen muodostuvan toiminnan organisoimattomuudesta, asioiden kasaantumisesta, yllättävistä asioista, joihin ei olla varauduttu sekä yleisestä huolimattomuudesta. Huomattiin myös, että nämä ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa. Toiminnan optimoimiseksi toimintatapoja ja työmenetelmiä kehitettiin näiden mainittujen asioiden osalta paremmiksi.
Työssä suunniteltiin ja ehdotettiin käyttöönotettavaksi yhtenäinen työmääräysmalli, henkilökohtaiset muistilistat työntekijöille, erilainen työnjohdon työnjako sekä pieniä toimintatapojen muutoksia. Näiden lisäksi huoltotiskille ehdotettiin vuoronumerojärjestelmän käyttöönottoa. Kehitysehdotuksia voidaan testata toimipisteellä käytännössä ja toimipisteen toimintaa voidaan kehittää työssä esiin nostettujen näkökulmien avulla myös jatkossa.