Asiakaskokemus second hand -verkkokaupassa
Liimatainen, Jasmin (2023)
Liimatainen, Jasmin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015834
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millainen on toimeksiantajan
verkkokaupan asiakaskokemus. Työn tutkimusongelmia olivat seuraavat:
millainen on verkkokaupan asiakaskokemus, miten verkkokaupan
asiakaskokemusta voi kehittää ja millä toimenpiteillä verkkokaupasta voi
kehittyä merkityksellisempi myyntikanava. Työn lopputuloksena syntyi
kehittämisehdotuksia asiakaskokemuksen kehittämiseen ja
merkityksellisemmän myyntikanavan luomiseen.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusaineisto
kerättiin määrällisellä ja laadullisella aineistonkeruumenetelmällä. Työssä
käytettiin määrällisenä menetelmänä verkkokyselyä, joka toteutettiin
Webropolilla. Laadullisena menetelmänä käytettiin benchmarkingia eli
vertailuanalyysiä, jossa vertailtiin toimeksiantajan verkkokauppaa kolmeen
muuhun second hand -verkkokauppaan.
Kyselyllä selvitettiin verkkokaupan asiakaskokemuksen nykyistä tilaa. Kyselyn
mukaan verkkokaupan asiakaskokemus oli melko hyvällä tasolla. Kyselyn
tulosten perusteella nousi esille, että osalla verkkokaupan käytettävyyden
tekijöistä oli negatiivinen vaikutus asiakaskokemukseen. Käytettävyyttä
tarkasteltiin lähemmin vielä vertailuanalyysin avulla. Kyselytutkimuksen ja
vertailuanalyysin tulosten perusteella tultiin siihen päätökseen, että
verkkokaupan käytettävyyttä tulisi parantaa. Lopputuloksena annettiin 14
kehittämisehdotusta, jotka koostuivat esimerkiksi navigoitavuuden, tuotteiden
löydettävyyden ja mobiiliystävällisyyden parantamisesta.
Toimeksiantaja voi toteuttaa kaikki kehittämisehdotukset kerralla tai vaiheittain
asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Kysely voidaan myös uusia
toimeksiantajan toimesta, jolloin voidaan tutkia kehittämisehdotusten
toteuttamisen hyötyä. Kehittämällä asiakaskokemusta yritys voi parantaa
asiakaskokemusta vieläkin positiivisemmaksi.
verkkokaupan asiakaskokemus. Työn tutkimusongelmia olivat seuraavat:
millainen on verkkokaupan asiakaskokemus, miten verkkokaupan
asiakaskokemusta voi kehittää ja millä toimenpiteillä verkkokaupasta voi
kehittyä merkityksellisempi myyntikanava. Työn lopputuloksena syntyi
kehittämisehdotuksia asiakaskokemuksen kehittämiseen ja
merkityksellisemmän myyntikanavan luomiseen.
Työn tutkimuksellinen lähestymistapa oli tapaustutkimus. Tutkimusaineisto
kerättiin määrällisellä ja laadullisella aineistonkeruumenetelmällä. Työssä
käytettiin määrällisenä menetelmänä verkkokyselyä, joka toteutettiin
Webropolilla. Laadullisena menetelmänä käytettiin benchmarkingia eli
vertailuanalyysiä, jossa vertailtiin toimeksiantajan verkkokauppaa kolmeen
muuhun second hand -verkkokauppaan.
Kyselyllä selvitettiin verkkokaupan asiakaskokemuksen nykyistä tilaa. Kyselyn
mukaan verkkokaupan asiakaskokemus oli melko hyvällä tasolla. Kyselyn
tulosten perusteella nousi esille, että osalla verkkokaupan käytettävyyden
tekijöistä oli negatiivinen vaikutus asiakaskokemukseen. Käytettävyyttä
tarkasteltiin lähemmin vielä vertailuanalyysin avulla. Kyselytutkimuksen ja
vertailuanalyysin tulosten perusteella tultiin siihen päätökseen, että
verkkokaupan käytettävyyttä tulisi parantaa. Lopputuloksena annettiin 14
kehittämisehdotusta, jotka koostuivat esimerkiksi navigoitavuuden, tuotteiden
löydettävyyden ja mobiiliystävällisyyden parantamisesta.
Toimeksiantaja voi toteuttaa kaikki kehittämisehdotukset kerralla tai vaiheittain
asiakaskokemuksen kehittämiseksi. Kysely voidaan myös uusia
toimeksiantajan toimesta, jolloin voidaan tutkia kehittämisehdotusten
toteuttamisen hyötyä. Kehittämällä asiakaskokemusta yritys voi parantaa
asiakaskokemusta vieläkin positiivisemmaksi.