Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Varhaiskasvatuksen fyysinen oppimisympäristö : Lapsen leikki ja taiteellinen ilmaisu päiväkodin sisätiloissa

Ketopaikka, Sanna-Riikka; Koskela, Maria (2023)

 
Avaa tiedosto
Ketopaikka_Koskela.pdf (827.9Kt)
Lataukset: 


Ketopaikka, Sanna-Riikka
Koskela, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915582
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Kokkolan kaupungin päiväkotien fyysistä oppimisympäristöä lapsen leikkimisen ja taiteellisen ilmaisun näkökulmasta päiväkotien sisätiloissa. Opinnäytetyössä kartoitettiin 3–5-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmien oppimisympäristöjen nykytilannetta lapsen toimijuuden kannalta. Opinnäytetyön tavoite oli saada tietoa, miten oppimisympäristöä on kehitetty, jotta se ohjaa lasta leikkiin ja taiteelliseen ilmaisuun.

Kyseessä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin Webropol-verkkokyselynä. Kyselylinkki lähetettiin Kokkolan varhaiskasvatuspalveluiden kehittämiskoordinaattorille, ja vastauksia pyydettiin 3–5-vuotiaiden ryhmien varhaiskasvatustiimeiltä. Kyselyn vastaamisaika oli 24.2.-17.3.2023. Aineisto analysoitiin sisällön analysointi -menetelmällä. Monivalintakysymyksissä analysointi tehtiin Webropol-ohjelmalla. Avoimien kysymysten vastaukset jaoteltiin omiin luokkiinsa ja käytiin läpi yksitellen.

Tutkimuksessa selvisi, että Kokkolan kaupungin päiväkodeissa oppimisympäristöjen kehittäminen koetaan tärkeäksi asiaksi. Oppimisympäristöjä kehitetään pääsääntöisesti lapsiryhmän kiinnostuksen mukaan. Lasta ohjataan leikkiin pitämällä kiinnostavia leluja näkösällä ja lasten saatavilla. Leikkiympäristö saa laajeta myös tiloihin, jotka eivät ole varsinaisesti leikkiin tarkoitettuja. Oppimisympäristöt tarjoavat mahdollisuuksia monipuoliseen taiteelliseen ilmaisuun. Taiteellisen ilmaisun välineiden vapaata käyttöä rajaa osittain turvallisuustekijät, metelihaitta tai rikkoontumisvaara.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste