Taloushallinnon prosessien tehostamisen vaikutus työhyvinvointiin
Ulla, Luukkonen (2023)
Ulla, Luukkonen
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015876
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, että onko teknologian kehittymisen mahdollistamilla automatisointi- ja tehostustoimenpiteillä ollut vaikutusta kohdeyrityksen henkilöstön työhyvinvointiin sekä lisäksi pohtia, että onko kohdeyrityksen henkilöstön järjestelmäosaaminen ja omien asiakasyritysten automaatioaste jo riittävää. Työn teoriaosuus käsittelee työhyvinvointia ja teknologiaa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset kuuluivat seuraavasti: miten työn ja erilaisten prosessien tehostaminen ja automatisointi vaikuttavat henkilöstön työhyvinvointiin? Onko henkilöstön järjestelmäosaaminen heidän mielestään jo riittävällä tasolla vai haluaisivatko he perehtyä järjestelmiin ja niiden ominaisuuksiin vielä paremmin? Onko henkilöstön mielestä heidän asiakasyrityksissä automaatioaste riittävällä tasolla? Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin kohdeyrityksestä kolme tiimiä. Valittujen tiimien jäsenistä osa on kirjanpitäjiä ja osa toimii avustavissa kirjanpitotehtävissä, esimerkiksi reskontranhoitajina.
Tutkimukselliseksi lähestymistavaksi työhön valikoitui määrällinen tapaustutkimus. Empiiristä aineistoa tutkimukseen kerättiin verkkokyselyn avulla huhtikuussa 2023. Kyselyssä oli yhteensä 14 kysymystä, joista 12 oli monivalintakysymyksiä ja 2 avoimen vastaustekstin kysymyksiä, jotka olivat jatkoa edeltäville monivalintakyymyksille. Monivalintakysymyksien tuloksia analysoitiin määrällisin keinoin, erilaisten kaavioiden ja ristiintaulukoinnin avulla. Avoin-ten kysymysten vastauksien analysointiin käytettiin laadullisia sisällönanalyysin keinoja.
Pienen vastaajamäärän vuoksi saadut tulokset olivat vain suuntaa antavia. Tulosten mukaan henkilöstö kokee teknologian tuomat muutokset työhön odotettuina, mutta kuitenkin välillä ne myös kuormittavat. Puolet vastaajista koki oman työnsä olevan jo nyt tehokasta, mutta kaikki vastaajat kuitenkin toivoivat omiin asiakasyrityksiin mahdollisuuksien mukaan lisää tehostuksia, eivätkä he pitäneet nykyistä automaatioastetta riittävänä.
Tutkimus oli onnistunut ja hyödyllinen toimeksiantajalle. Teknologia ja sen lisääntynyt hyödyntäminen tulee väkisinkin olemaan myös osa tulevaisuutta, ja siksi onkin hyvin tärkeää, että henkilöstö ymmärtää ja hyväksyy sen tuomat mahdollisuudet. Vaikka muutos aiheuttaisikin hetkellistä lisäkuormitusta, pitkällä tähtäimellä prosessien tehostamistoimet säästävät työaikaa sekä tekevät kaikkien työstä sujuvampaa ja tehokkaampaa. The objective of the thesis was to investigate whether the automation and efficiency measures implemented in the company had an effect on the well-being of the personnel at work. The purpose was also to consider whether the technical expertise of the target company's personnel and the degree of automation of its own customer companies are already sufficient. The theory part of the work deals with occupational well-being and technology.
The research questions of the thesis as follows: how do streamlining and automation of work and various processes affect the well-being of personnel at work? Do they think that the personnel's system knowledge is already sufficient or would they like to learn more about the systems? Does the staff think that the degree of automation of their customer companies is sufficient? The target group was the company's three teams, which included financial assistants and accountants.
The research was carried out as a quantitative case study. Empirical data were collected using an online survey conducted April 2023. There was a total of 14 questions in the survey, 12 of which were multiple-choice questions and 2 open-answer text questions, which were a continuation of the previous multiple-choice questions. The results of the multiple-choice questions were analyzed using various charts and cross-tabulations. Qualitative methods of content analysis were used to analyze the answers to the open-ended questions.
The obtained results were only indicative because the response rate was low. According to the results, the personnel think that the changes brought by technology are expected, but sometimes they are also burdensome. Half of the respondents felt that the work is already efficient, but all the respondents, however, hoped for more improvements in their own work if possible.
The research was successful and benefited the target company. The increased utilization of technology is part of the future and the personnel must understand and accept the opportunities it brings. Although the changes may be burdensome for a while, the measures to improve the processes make everyone's work smoother and more efficient.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset kuuluivat seuraavasti: miten työn ja erilaisten prosessien tehostaminen ja automatisointi vaikuttavat henkilöstön työhyvinvointiin? Onko henkilöstön järjestelmäosaaminen heidän mielestään jo riittävällä tasolla vai haluaisivatko he perehtyä järjestelmiin ja niiden ominaisuuksiin vielä paremmin? Onko henkilöstön mielestä heidän asiakasyrityksissä automaatioaste riittävällä tasolla? Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin kohdeyrityksestä kolme tiimiä. Valittujen tiimien jäsenistä osa on kirjanpitäjiä ja osa toimii avustavissa kirjanpitotehtävissä, esimerkiksi reskontranhoitajina.
Tutkimukselliseksi lähestymistavaksi työhön valikoitui määrällinen tapaustutkimus. Empiiristä aineistoa tutkimukseen kerättiin verkkokyselyn avulla huhtikuussa 2023. Kyselyssä oli yhteensä 14 kysymystä, joista 12 oli monivalintakysymyksiä ja 2 avoimen vastaustekstin kysymyksiä, jotka olivat jatkoa edeltäville monivalintakyymyksille. Monivalintakysymyksien tuloksia analysoitiin määrällisin keinoin, erilaisten kaavioiden ja ristiintaulukoinnin avulla. Avoin-ten kysymysten vastauksien analysointiin käytettiin laadullisia sisällönanalyysin keinoja.
Pienen vastaajamäärän vuoksi saadut tulokset olivat vain suuntaa antavia. Tulosten mukaan henkilöstö kokee teknologian tuomat muutokset työhön odotettuina, mutta kuitenkin välillä ne myös kuormittavat. Puolet vastaajista koki oman työnsä olevan jo nyt tehokasta, mutta kaikki vastaajat kuitenkin toivoivat omiin asiakasyrityksiin mahdollisuuksien mukaan lisää tehostuksia, eivätkä he pitäneet nykyistä automaatioastetta riittävänä.
Tutkimus oli onnistunut ja hyödyllinen toimeksiantajalle. Teknologia ja sen lisääntynyt hyödyntäminen tulee väkisinkin olemaan myös osa tulevaisuutta, ja siksi onkin hyvin tärkeää, että henkilöstö ymmärtää ja hyväksyy sen tuomat mahdollisuudet. Vaikka muutos aiheuttaisikin hetkellistä lisäkuormitusta, pitkällä tähtäimellä prosessien tehostamistoimet säästävät työaikaa sekä tekevät kaikkien työstä sujuvampaa ja tehokkaampaa.
The research questions of the thesis as follows: how do streamlining and automation of work and various processes affect the well-being of personnel at work? Do they think that the personnel's system knowledge is already sufficient or would they like to learn more about the systems? Does the staff think that the degree of automation of their customer companies is sufficient? The target group was the company's three teams, which included financial assistants and accountants.
The research was carried out as a quantitative case study. Empirical data were collected using an online survey conducted April 2023. There was a total of 14 questions in the survey, 12 of which were multiple-choice questions and 2 open-answer text questions, which were a continuation of the previous multiple-choice questions. The results of the multiple-choice questions were analyzed using various charts and cross-tabulations. Qualitative methods of content analysis were used to analyze the answers to the open-ended questions.
The obtained results were only indicative because the response rate was low. According to the results, the personnel think that the changes brought by technology are expected, but sometimes they are also burdensome. Half of the respondents felt that the work is already efficient, but all the respondents, however, hoped for more improvements in their own work if possible.
The research was successful and benefited the target company. The increased utilization of technology is part of the future and the personnel must understand and accept the opportunities it brings. Although the changes may be burdensome for a while, the measures to improve the processes make everyone's work smoother and more efficient.