Miten toimittaja kertoo tarinan somevideossa? : Instagram-kirjeenvaihtajuus Maailman Kuvalehdelle
Tihilä, Katri (2023)
Tihilä, Katri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915525
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023052915525
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan millaista kerronta ja ilmaisu ovat sosiaalisessa mediassa julkaistavassa videojournalismissa.
Uutisten seuraaminen sosiaalisen median kautta on yleistynyt erityisesti nuorilla. Somealustat tuovat journalismiin myös uusia audiovisuaalisia kerrontatapoja ja muokkaavat toimittajien ilmaisua.
Opinnäytetyössä toteutettiin Maailman Kuvalehden Instagram-kanavalle kolmiosainen journalistinen videosarja. Videot tehtiin Kaakkois-Aasiassa syksyllä 2022 osana lehden kirjeenvaihtajakonseptia.
Tuloksissa ilmenee, että journalistinen kerronta sosiaalisen median videoformaateissa vaatii tiiviyttä ja selkeää näkökulmaa. Somevideoille sopii toimittajan oma luonnollinen ilmaisu, mutta puheen pitäisi silti olla tarpeeksi yksinkertaista ja selkeää.
Erityisesti somevideoiden lyhyt kesto haastaa reportaasimaista tarinankerrontaa, toimittajan ilmaisua sekä journalistista sisältöä. Laajojen aiheiden kärki kannattaa terävöittää hyvällä suunnittelulla ja käsikirjoituksella.
Uutisten seuraaminen sosiaalisen median kautta on yleistynyt erityisesti nuorilla. Somealustat tuovat journalismiin myös uusia audiovisuaalisia kerrontatapoja ja muokkaavat toimittajien ilmaisua.
Opinnäytetyössä toteutettiin Maailman Kuvalehden Instagram-kanavalle kolmiosainen journalistinen videosarja. Videot tehtiin Kaakkois-Aasiassa syksyllä 2022 osana lehden kirjeenvaihtajakonseptia.
Tuloksissa ilmenee, että journalistinen kerronta sosiaalisen median videoformaateissa vaatii tiiviyttä ja selkeää näkökulmaa. Somevideoille sopii toimittajan oma luonnollinen ilmaisu, mutta puheen pitäisi silti olla tarpeeksi yksinkertaista ja selkeää.
Erityisesti somevideoiden lyhyt kesto haastaa reportaasimaista tarinankerrontaa, toimittajan ilmaisua sekä journalistista sisältöä. Laajojen aiheiden kärki kannattaa terävöittää hyvällä suunnittelulla ja käsikirjoituksella.