Erilaisten oppimistyylien huomioiminen taloushalinto-ohjelmiston perehdytyksessä : kohdeorganisaatiossa
Mattila, Milla (2023)
Mattila, Milla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015944
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli, kuinka huomioida erilaiset oppimistyylit perehdytyksessä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten erilaisia oppimistyylejä voidaan huomioida kohdeorganisaation taloushallinto-ohjelmiston perehdytyksessä. Erilaisten oppimistyylien huomioiminen perehdytyksessä on tärkeää, koska onnistuneella perehdytyksellä on iso merkitys työn onnistumisen ja työntekijän hyvinvoinnin kannalta.
Opinnäytetyön taustana oli ihmisten erilaiset tavat oppia. Kohdeorganisaation asiakaspalvelussa työskentelee erilaisia ihmisiä, erilaisilla taustoilla. Ihmisten erilaisuus näkyy myös ihmisten tavoissa oppia asioita. Opinnäytetyössä tutkittiin onnistunutta perehdytystä, oppimista ja taloushallinto-ohjelmiston oppimista sekä erilaisia oppimistyylejä.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tietoperustana käytettiin kirjallisuutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Aineisto tutkimusta varten kerättiin teemahaastatteluiden muodossa kohdeorganisaation työntekijöiltä. Haastatteluiden avulla selvitettiin, että minkälaisia oppimistyylejä kohdeorganisaatiosta löytyy ja miten perehdytystä voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön tulosten perusteella näyttäisi siltä, että perehdytyksessä erilaiset oppimistyylit huomioidaan parhaiten siten, että perehdytysohjelma on sisällöltään mahdollisimman laaja ja monipuolinen. Perehdytyksen tulee sisältää erilaisia ja monipuolisia keinoja ja välineitä, jolloin se huomioi erilaiset oppimistyylit.
Opinnäytetyön taustana oli ihmisten erilaiset tavat oppia. Kohdeorganisaation asiakaspalvelussa työskentelee erilaisia ihmisiä, erilaisilla taustoilla. Ihmisten erilaisuus näkyy myös ihmisten tavoissa oppia asioita. Opinnäytetyössä tutkittiin onnistunutta perehdytystä, oppimista ja taloushallinto-ohjelmiston oppimista sekä erilaisia oppimistyylejä.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tietoperustana käytettiin kirjallisuutta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin tapaustutkimusta. Aineisto tutkimusta varten kerättiin teemahaastatteluiden muodossa kohdeorganisaation työntekijöiltä. Haastatteluiden avulla selvitettiin, että minkälaisia oppimistyylejä kohdeorganisaatiosta löytyy ja miten perehdytystä voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön tulosten perusteella näyttäisi siltä, että perehdytyksessä erilaiset oppimistyylit huomioidaan parhaiten siten, että perehdytysohjelma on sisällöltään mahdollisimman laaja ja monipuolinen. Perehdytyksen tulee sisältää erilaisia ja monipuolisia keinoja ja välineitä, jolloin se huomioi erilaiset oppimistyylit.