Sponsorointi julkisten kulttuuripalvelujen tuotannossa : havaintoja nykytilasta ja mietintöjä tulevaisuuden mahdollisuuksista
Tikkanen, Sirpa (2023)
Tikkanen, Sirpa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015851
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä pohditaan sponsorointia kuntien kulttuuripalveluiden tuotannossa. Työn tilaaja on Espoon kaupungin tapahtuma- ja kulttuuripalvelut.
Lakiin kuntien kulttuuritoiminnasta on kirjattu tavoite luoda kulttuurin keinoin edellytyksiä alueellisen elinvoiman kehittymiselle. Kunnat tarvitsevat uusia rahoitusmuotoja tukemaan kulttuurin tuotantoa.
Työssä kuvataan, miten sponsorointia hyödynnetään pääkaupunkiseudun kuntien kulttuurituotannossa ja pohditaan kumppanuuksien eettisiä perusteita. Tietoperusta kuvaa sponsoroinnin historiaa ja tavoitteita. Tutkimusmenetelminä ovat dokumenttianalyysi, teemahaastattelut ja tulevaisuuden ennakointi.
Työn tuloksena ehdotetaan sponsorointiyhteistöiden sopimisen juridisen ohjeen laatimista, sponsorointitoimistojen kilpailuttamista, tapahtumien vaikuttavuuden mittaamisen työkalun kehittämistä, sponsorointivastikkeiden työkalupakin rakentamista ja vertaiskehittämisen verkoston perustamista kuntien kulttuurityön asiantuntijoille.
Lakiin kuntien kulttuuritoiminnasta on kirjattu tavoite luoda kulttuurin keinoin edellytyksiä alueellisen elinvoiman kehittymiselle. Kunnat tarvitsevat uusia rahoitusmuotoja tukemaan kulttuurin tuotantoa.
Työssä kuvataan, miten sponsorointia hyödynnetään pääkaupunkiseudun kuntien kulttuurituotannossa ja pohditaan kumppanuuksien eettisiä perusteita. Tietoperusta kuvaa sponsoroinnin historiaa ja tavoitteita. Tutkimusmenetelminä ovat dokumenttianalyysi, teemahaastattelut ja tulevaisuuden ennakointi.
Työn tuloksena ehdotetaan sponsorointiyhteistöiden sopimisen juridisen ohjeen laatimista, sponsorointitoimistojen kilpailuttamista, tapahtumien vaikuttavuuden mittaamisen työkalun kehittämistä, sponsorointivastikkeiden työkalupakin rakentamista ja vertaiskehittämisen verkoston perustamista kuntien kulttuurityön asiantuntijoille.