Tilannetietoisuus sairaanhoitajan kompetenssina akuuttihoitotyössä
Potinkara, Sara; Ämmänkoski, Iitu (2023)
Potinkara, Sara
Ämmänkoski, Iitu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015800
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015800
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe valikoitui aiheen ajankohtaisuuden vuoksi. Tilannetietoisuudesta on käyty paljon keskustelua yhteiskunnassa. Hoitoalalla on myös herätty tutkimaan tilannetietoisuutta sairaanhoitajan osaamisalueena. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvitellä sairaanhoitajien (AMK) ja ensihoitajien (AMK) kokemuksia tilannetietoisuudesta, sekä sen kehittymisestä työuran aikana. Opinnäytetyön tuloksia voidaan käyttää sairaanhoitaja (AMK) -koulutuksen kehittämiseen sekä lisäämään tietoisuutta sairaanhoitajien tilannetietoisuuden moninaisuudesta.
Opinnäytetyö toteutettiin neljänä teemahaastatteluna ammattikorkeakoulujen eettisten työohjeiden mukaisesti. Informantteina teemahaastattelussa on ensihoitajia (AMK), jotka työskentelevät Etelä-Pohjanmaan ensihoitoyksiköissä.
Haastattelun aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysi nosti esiin seuraavanlaisia teemoja; vuosien tuoma kokemus, kliininen hoitotyön tietotaito, vuorovaikutustaidot, kommunikointi ja oman työn reflektio.
Kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että tilannetajua voi ja pitää kehittää työuran aikana. Vastavalmistuneen kyky kehittää tilannetajua koettiin hyväksi, sillä vasta alkaneena työntekijä on avoin uusille tiedoille ja taidoille. Haastateltavat kuitenkin totesivat, että hyvä tilannetaju kehittyy vain työtä tekemällä ja oman työn reflektiolla.
Konkreettisiksi keinoiksi tilannetajun kehittämiseksi jo sairaanhoitajaopintojen aikana ehdotettiin työnohjausta työharjoitteluiden aikana ja työkalujen antamista oman työn arviointiin. Konkreettisena parannusehdotuksena mainittiin myös, että koulutuksessa tulisi myös painottaa henkisen ensiavun ja vuorovaikutustaitojen tärkeyttä tilanteissa, joissa ensihoidon asiakas kohtaa kriisin.
Opinnäytetyö toteutettiin neljänä teemahaastatteluna ammattikorkeakoulujen eettisten työohjeiden mukaisesti. Informantteina teemahaastattelussa on ensihoitajia (AMK), jotka työskentelevät Etelä-Pohjanmaan ensihoitoyksiköissä.
Haastattelun aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Sisällönanalyysi nosti esiin seuraavanlaisia teemoja; vuosien tuoma kokemus, kliininen hoitotyön tietotaito, vuorovaikutustaidot, kommunikointi ja oman työn reflektio.
Kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että tilannetajua voi ja pitää kehittää työuran aikana. Vastavalmistuneen kyky kehittää tilannetajua koettiin hyväksi, sillä vasta alkaneena työntekijä on avoin uusille tiedoille ja taidoille. Haastateltavat kuitenkin totesivat, että hyvä tilannetaju kehittyy vain työtä tekemällä ja oman työn reflektiolla.
Konkreettisiksi keinoiksi tilannetajun kehittämiseksi jo sairaanhoitajaopintojen aikana ehdotettiin työnohjausta työharjoitteluiden aikana ja työkalujen antamista oman työn arviointiin. Konkreettisena parannusehdotuksena mainittiin myös, että koulutuksessa tulisi myös painottaa henkisen ensiavun ja vuorovaikutustaitojen tärkeyttä tilanteissa, joissa ensihoidon asiakas kohtaa kriisin.