Virtuaalilemmikkipelit genrenä ja kehitys Unityssa Androidille
Julkunen, Daniel (2023)
Julkunen, Daniel
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016027
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016027
Tiivistelmä
Virtuaalilemmikit ovat elämänsimulaatiopelien alalaji. Tässä työssä tutkittiin genreä tarkemmin. Työn tavoitteena oli tutkia sitä, millainen on virtuaalilemmikkipelien genre ja avata prosessia oman virtuaalilemmikin kehittämiseen mobiilille.
Työssä tutkittiin, millainen on ihmisten suhde virtuaalilemmikkeihin ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Virtuaalilemmikkien kehityksessä on havaittu kolme päätrendiä. Työssä havainnollistettiin esimerkein nämä päätrendit. Työssä huomioitiin, että myös alusta vaikuttaa pelien suunnitteluun ja pelikokemukseen.
Genren taustoituksen jälkeen avattiin oman virtuaalilemmikin kehitysprosessia. KitsuCare-peliä kehitettiin Unity-pelimoottorissa C#-kielellä. Pelin toteutuksesta käsitellään suunnittelu, toteutus sekä palautteiden perusteella tehdyt muutokset ja havainnot. Pelin kehittäjä oppii paljon pelin kehittämisen aikana. Pelistä saatua palautetta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa muita pelejä suunniteltaessa.
Työssä tutkittiin, millainen on ihmisten suhde virtuaalilemmikkeihin ja mitkä asiat siihen vaikuttavat. Virtuaalilemmikkien kehityksessä on havaittu kolme päätrendiä. Työssä havainnollistettiin esimerkein nämä päätrendit. Työssä huomioitiin, että myös alusta vaikuttaa pelien suunnitteluun ja pelikokemukseen.
Genren taustoituksen jälkeen avattiin oman virtuaalilemmikin kehitysprosessia. KitsuCare-peliä kehitettiin Unity-pelimoottorissa C#-kielellä. Pelin toteutuksesta käsitellään suunnittelu, toteutus sekä palautteiden perusteella tehdyt muutokset ja havainnot. Pelin kehittäjä oppii paljon pelin kehittämisen aikana. Pelistä saatua palautetta voidaan hyödyntää tulevaisuudessa muita pelejä suunniteltaessa.