Fukushimas Spöke : En reflektion över scenkonst och pedagogik
von Essen, Peik (2023)
von Essen, Peik
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016026
Tiivistelmä
Tässä työssä olen tutkinut näyttämötaiteen ja pedagogiikan välistä suhdetta. Ennen tämän teoksen kirjoittamista, olin varma että niiden välinen suhde on vahvempi kuin mitä alun perin olin luullut.
Ymmärrän nyt, että näyttämötaide ja pedagogiikka eivät ole sama aine kuin odotin, vaan ne kietoutuvat toisiinsa kuin langat mielettömään räsymattoon.
Tässä työssä pohdin kaikkia teatteritaiteen pedagogisia puolia, ja teen niistä selonteon. Viittaan niihin omien näkemysteni yhteydessä, joita tein luomisprosessin aikana lopulliseen taiteelliseen työhöni.
Käsittelen myös näyttämötaiteiden ja pedagogiikan lisäksi muita aiheita, kuten haasteita, musiikkia, elokuvaa, mutta myös ydinvoimaan liittyviä kysymyksiä. Koska tekstin perustana oleva näytelmä sisältää näitä asioita, ajattelin, että on tarkoituksenmukaista käsitellä näitä asioita myös opinnäytetyöni kirjallisessa muodossa.
Toivon, että teatteriopettajat eivät ole ainoa ammattiryhmä, joka saa tästä työstä jotain irti, vaan kaikki jotka opettaa tai työskentelevät jonkin luovan aineen parissa, voisivat ottaa lukemisestaan jotain mukaansa. Toivon myös voivani välittää uutta tietoa luovista prosesseista, pedagogiikasta tai ydinvoimasta kiinnostuneille.
Tekstin muoto seuraa prosessia kronologisessa järjestyksessä, ja kappaleet ovat jaettu teemojen, taiteen alueiden ja omien pohdiskelujeni mukaa. Toivon että tämä toisi tekstille luonnollisen virtauksen, ja täten mahdollisimman miellyttävän lukukokemuksen.
Ymmärrän nyt, että näyttämötaide ja pedagogiikka eivät ole sama aine kuin odotin, vaan ne kietoutuvat toisiinsa kuin langat mielettömään räsymattoon.
Tässä työssä pohdin kaikkia teatteritaiteen pedagogisia puolia, ja teen niistä selonteon. Viittaan niihin omien näkemysteni yhteydessä, joita tein luomisprosessin aikana lopulliseen taiteelliseen työhöni.
Käsittelen myös näyttämötaiteiden ja pedagogiikan lisäksi muita aiheita, kuten haasteita, musiikkia, elokuvaa, mutta myös ydinvoimaan liittyviä kysymyksiä. Koska tekstin perustana oleva näytelmä sisältää näitä asioita, ajattelin, että on tarkoituksenmukaista käsitellä näitä asioita myös opinnäytetyöni kirjallisessa muodossa.
Toivon, että teatteriopettajat eivät ole ainoa ammattiryhmä, joka saa tästä työstä jotain irti, vaan kaikki jotka opettaa tai työskentelevät jonkin luovan aineen parissa, voisivat ottaa lukemisestaan jotain mukaansa. Toivon myös voivani välittää uutta tietoa luovista prosesseista, pedagogiikasta tai ydinvoimasta kiinnostuneille.
Tekstin muoto seuraa prosessia kronologisessa järjestyksessä, ja kappaleet ovat jaettu teemojen, taiteen alueiden ja omien pohdiskelujeni mukaa. Toivon että tämä toisi tekstille luonnollisen virtauksen, ja täten mahdollisimman miellyttävän lukukokemuksen.