Verkkosivuston käytettävyystutkimus yritysasiakkaiden näkökulmasta – tapaus Varia
Salo, Miia (2023)
Salo, Miia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016048
Tiivistelmä
Verkkosivut ovat yksi tärkeimmistä kanavista organisaation toiminnan ja palvelutarjonnan esille tuomisessa. Sivusto ei ole koskaan täysin valmis, vaan sitä tulee jatkuvasti muuttaa ja kehittää saadun palautteen pohjalta. Verkkosivuston hyvä käytettävyys ja miellyttävä käyttökokemus varmistetaan tekemällä kehittämistyötä yhdessä asiakkaiden, eli todellisten käyttäjien kanssa.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajayrityksen verkkosivuston käytettävyyttä yritysasiakkaiden näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää sivuston käyttökokemusta ja yrityksille suunnattujen palveluiden löydettävyyttä. Opinnäytetyön tutkimusstrategiaksi muodostui kvalitatiivinen toimintatutkimus, jonka lähtökohtana on työelämän kehittäminen ja työelämästä lähtevän käytännön ongelman ratkaiseminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään verkkosivuston rakennetta, käyttökokemusta ja käytettävyyttä sekä niiden välisiä yhteyksiä. Käytettävyystutkimuksen tutkimusmenetelmänä toimi käytettävyystestaus, mikä soveltui hyvin verkkosivuston käytettävyysongelmien löytämiseen ja asiakasymmärryksen lisäämiseen. Tutkimusaineiston keräämisessä hyödynnettiin ääneen ajattelua, havainnointia ja haastattelua. Aineiston analysoinnissa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä, jonka yleiskäsitteet muodostuivat teoriaosuudessa määriteltyjen käytettävyyden osatekijöiden mukaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että vaikka käytettävyysongelmia löytyi ja palveluiden löydettävyydessä oli puutteita, eivät ne merkittävästi heikentäneet käyttökokemusta. Myös verkkosivuston käytettävyyttä voidaan pitää kokonaisuudeltaan hyvänä. Kehittämisehdotuksia annettiin sivuston rakenteeseen ja toimintoihin sekä palveluiden löydettävyyteen liittyen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia toimeksiantajayrityksen verkkosivuston käytettävyyttä yritysasiakkaiden näkökulmasta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää sivuston käyttökokemusta ja yrityksille suunnattujen palveluiden löydettävyyttä. Opinnäytetyön tutkimusstrategiaksi muodostui kvalitatiivinen toimintatutkimus, jonka lähtökohtana on työelämän kehittäminen ja työelämästä lähtevän käytännön ongelman ratkaiseminen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään verkkosivuston rakennetta, käyttökokemusta ja käytettävyyttä sekä niiden välisiä yhteyksiä. Käytettävyystutkimuksen tutkimusmenetelmänä toimi käytettävyystestaus, mikä soveltui hyvin verkkosivuston käytettävyysongelmien löytämiseen ja asiakasymmärryksen lisäämiseen. Tutkimusaineiston keräämisessä hyödynnettiin ääneen ajattelua, havainnointia ja haastattelua. Aineiston analysoinnissa käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä, jonka yleiskäsitteet muodostuivat teoriaosuudessa määriteltyjen käytettävyyden osatekijöiden mukaan.
Tutkimustulokset osoittivat, että vaikka käytettävyysongelmia löytyi ja palveluiden löydettävyydessä oli puutteita, eivät ne merkittävästi heikentäneet käyttökokemusta. Myös verkkosivuston käytettävyyttä voidaan pitää kokonaisuudeltaan hyvänä. Kehittämisehdotuksia annettiin sivuston rakenteeseen ja toimintoihin sekä palveluiden löydettävyyteen liittyen.