Sosiaalisen median strategia Pääkaupunkiseudun urheiluakatemialle
Westerlund, Daniela (2023)
Westerlund, Daniela
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016080
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Pääkaupunkiseudun urheiluakatemialle eli Urhealle sosiaalisen median strategia. Sosiaalisen median strategia oli Urhealle ajankohtainen, sillä Urhea käyttää sosiaalista mediaa, mutta strategiaa ei vielä ole. Sosiaalisen median strategiassa asetettiin tavoitteet, määriteltiin kohderyhmä, valittiin kanavat ja suunniteltiin kanaviin sopivia sisältöehdotuksia sekä seurannan ja mittaamisen aikavälejä. Sisältösuunnitelma tai julkaisukalenteri eivät vielä kuitenkaan olleet ajankohtaisia. Sosiaalisen median strategia antaa Urhealle suuntaviivat, kun he haluavat lähteä tuottamaan sisältöä säännöllisemmin.
Sosiaalisen median strategian pohjustuksena tietoperustassa avattiin urheilumarkkinoinnin tärkeimpiä käsitteitä, sosiaalisen median merkitystä urheilumarkkinoinnissa sekä sosiaalisen median strategian luomiseen liittyviä käsitteitä. Opinnäytetyössä kerrottiin strategiaan johtaneet valinnat sekä menetelmät ja avattiin toimeksiantajan eli Urhean toimintaa. Urhean sosiaalisen median lähtötilannetta kuvattiin SWOT-analyysin avulla ja strategiaa suunniteltiin suunnittelupalavereissa yhdessä Urhean viestintä- ja markkinointiasiantuntija Sini Forsblomin kanssa.
Lopputuotoksena syntyi sosiaalisen median strategia, joka antaa Pääkaupunkiseudun urheiluakatemialle suuntaviivat sosiaalisen median sisällöntuotantoon sekä teoreettisen pohjustuksen urheilumarkkinoinnille ja sosiaaliselle medialle urheilumaailmassa. Sosiaalinen media kehittyy kuitenkin hurjaa vauhtia, joten strategiaa voidaan tulevaisuudessa päivittää aina tarpeen vaatiessa. Sosiaalisen median strategia on opinnäytetyön liitteenä.
Sosiaalisen median strategian pohjustuksena tietoperustassa avattiin urheilumarkkinoinnin tärkeimpiä käsitteitä, sosiaalisen median merkitystä urheilumarkkinoinnissa sekä sosiaalisen median strategian luomiseen liittyviä käsitteitä. Opinnäytetyössä kerrottiin strategiaan johtaneet valinnat sekä menetelmät ja avattiin toimeksiantajan eli Urhean toimintaa. Urhean sosiaalisen median lähtötilannetta kuvattiin SWOT-analyysin avulla ja strategiaa suunniteltiin suunnittelupalavereissa yhdessä Urhean viestintä- ja markkinointiasiantuntija Sini Forsblomin kanssa.
Lopputuotoksena syntyi sosiaalisen median strategia, joka antaa Pääkaupunkiseudun urheiluakatemialle suuntaviivat sosiaalisen median sisällöntuotantoon sekä teoreettisen pohjustuksen urheilumarkkinoinnille ja sosiaaliselle medialle urheilumaailmassa. Sosiaalinen media kehittyy kuitenkin hurjaa vauhtia, joten strategiaa voidaan tulevaisuudessa päivittää aina tarpeen vaatiessa. Sosiaalisen median strategia on opinnäytetyön liitteenä.