Suomalaisten pk-yritysten kansainvälistyminen Alankomaiden markkina-alueelle
Hartikainen, Henri (2023)
Hartikainen, Henri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016168
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen on monelle kasvua tavoittelevalle suomalaiselle yritykselle todella tärkeää kotimaan markkinoiden rajallisuuden vuoksi. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitä pk-yrityksessä tulee huomioida suunniteltaessa kansainvälistymistä Alankomaihin ja tarjota tietoa yleisinformatiivisen kansainvälistymisoppaan muodossa pk-yritysten päätöstentekijöille.
Toteutustavaltaan opinnäytetyö on toiminnallinen, ja produktina on tuotettu suomalaisille pk-yrityksille suunnattu kansainvälistymisopas Alankomaiden markkina-alueelle (Liite 2). Opinnäyte-työ on rajattu koskemaan suomalaisia pk-yrityksiä, mutta sillä ei ole toimeksiantajaa eikä sitä näin ollen ole rajattu tiettyyn toimialaan tai yritykseen. Kohdemaaksi on rajattu Alankomaat. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tammikuussa 2023 ja saatettiin päätökseen toukokuussa 2023.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu yrityksen kansainvälistymisprosessin ja valitun kohdemaan Alankomaiden ympärille. Tietoperustassa lähdemateriaalina käytettiin kirjallisia lähteitä sekä ajantasaisia internetlähteitä. Oppaassa käytettiin lähteinä artikkeleita ja internetlähteitä sekä luotettavaa tilastotietoa teemaan liittyen. Lisäksi opinnäytetyötä varten hankittiin tietoa primäärilähteistä teemahaastatteluilla, joita hyödynnettiin tietoperustassa ja oppaassa.
Tietoperusta sisältää kaksi päälukua, joista ensimmäinen käsittelee kansainvälistymisen syitä ja motiiveja, toimintaympäristön valintaa ja määrittelyä, kansainvälistymisen operaatiomuotoja sekä mahdollisia esteitä ja riskiä. Jälkimmäisessä pääluvussa käydään läpi Alankomaita kohdemaana, kansainvälistymistä tukevia organisaatioita, maan potentiaalisia sektoreita sekä etabloitumista Alankomaihin.
Opas käsittelee Suomen ja Alankomaiden välisiä yleisiä ja kaupallisia suhteita sekä tarkastelee kohdemaan liiketoimintaympäristöä. Tämän jälkeen se kuvaa maiden kulttuurillisia eroja ja yhteneväisyyksiä sekä hollantilaista liiketoimintakulttuuria ja -käytäntöjä. Lisäksi oppaassa käydään läpi kansainvälistymiseen liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita Alankomaissa, sekä miten näitä haasteita voidaan ennakoida ja välttää. Lopusta löytyy käytännön vinkkejä liiketoiminnan alkuvaiheeseen sekä tietoa erilaisista rahoitus- ja tukiorganisaatioista.
Opinnäytetyön tavoitteeseen päästään onnistuneesti. On kuitenkin tärkeää huomioida, että työtä ei tule käyttää ainoana lähteenä suunniteltaessa kansainvälistymistä Alankomaiden markkina-alueelle. Työ tarjoaa kuitenkin hyödyllisen lähtökohdan ja tietopaketin kansainvälistymisprosessin suunnittelun ja toteuttamisen tueksi.
Toteutustavaltaan opinnäytetyö on toiminnallinen, ja produktina on tuotettu suomalaisille pk-yrityksille suunnattu kansainvälistymisopas Alankomaiden markkina-alueelle (Liite 2). Opinnäyte-työ on rajattu koskemaan suomalaisia pk-yrityksiä, mutta sillä ei ole toimeksiantajaa eikä sitä näin ollen ole rajattu tiettyyn toimialaan tai yritykseen. Kohdemaaksi on rajattu Alankomaat. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin tammikuussa 2023 ja saatettiin päätökseen toukokuussa 2023.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu yrityksen kansainvälistymisprosessin ja valitun kohdemaan Alankomaiden ympärille. Tietoperustassa lähdemateriaalina käytettiin kirjallisia lähteitä sekä ajantasaisia internetlähteitä. Oppaassa käytettiin lähteinä artikkeleita ja internetlähteitä sekä luotettavaa tilastotietoa teemaan liittyen. Lisäksi opinnäytetyötä varten hankittiin tietoa primäärilähteistä teemahaastatteluilla, joita hyödynnettiin tietoperustassa ja oppaassa.
Tietoperusta sisältää kaksi päälukua, joista ensimmäinen käsittelee kansainvälistymisen syitä ja motiiveja, toimintaympäristön valintaa ja määrittelyä, kansainvälistymisen operaatiomuotoja sekä mahdollisia esteitä ja riskiä. Jälkimmäisessä pääluvussa käydään läpi Alankomaita kohdemaana, kansainvälistymistä tukevia organisaatioita, maan potentiaalisia sektoreita sekä etabloitumista Alankomaihin.
Opas käsittelee Suomen ja Alankomaiden välisiä yleisiä ja kaupallisia suhteita sekä tarkastelee kohdemaan liiketoimintaympäristöä. Tämän jälkeen se kuvaa maiden kulttuurillisia eroja ja yhteneväisyyksiä sekä hollantilaista liiketoimintakulttuuria ja -käytäntöjä. Lisäksi oppaassa käydään läpi kansainvälistymiseen liittyviä mahdollisuuksia ja haasteita Alankomaissa, sekä miten näitä haasteita voidaan ennakoida ja välttää. Lopusta löytyy käytännön vinkkejä liiketoiminnan alkuvaiheeseen sekä tietoa erilaisista rahoitus- ja tukiorganisaatioista.
Opinnäytetyön tavoitteeseen päästään onnistuneesti. On kuitenkin tärkeää huomioida, että työtä ei tule käyttää ainoana lähteenä suunniteltaessa kansainvälistymistä Alankomaiden markkina-alueelle. Työ tarjoaa kuitenkin hyödyllisen lähtökohdan ja tietopaketin kansainvälistymisprosessin suunnittelun ja toteuttamisen tueksi.