Kiusattujen tukeminen elämyspedagogiikan avulla : yritysidean benchmarkkaus
Parkkinen, Jani (2023)
Parkkinen, Jani
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016311
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä benchmarkattiin yritysideaani. Yritysideanani oli kehittää kiusattujen tueksi toimintamalli, jossa hyödynnetään elämyspedagogiikkaa
työvälineenä. Benchmarkkaaminen suoritettiin haastattelemalla asiantuntijoita.
Tutkimusotteena oli kvalitatiivinen tutkimusote. Tutkimuskysymyksenä oli, miten voisin olla yrittäjänä mukana kiusattuja tukevassa työssä hyödyntäen elämyspedagogiikkaa työvälineenä. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, mitä pulmia uuden kiusaamiseen liittyvän toimintamallin aloittamisessa
on sekä miten toimintaa voitaisiin rahoittaa, jotta sillä pystyttäisiin tavoittamaan tukea tarvitsevat lapset ja nuoret.
Asiantuntijahaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja haastateltuja asiantuntijoita oli yhteensä neljä. Haastatteluiden teemoina olivat elämyspedagogiikan soveltuvuus työvälineenä kiusattujen tukemiseen, uuden elämyspedagogisen toimintamallin kehittämisessä huomioitavat asiat, sekä toiminnan rahoittamisen mahdollisuudet. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin
tutkimusaineistoksi. Tutkimusaineistoa analysoitiin sisältöanalyysiä hyödyntäen.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena oli, että yrittäjä voi tuottaa ryhmämuotoisen toimintamallin, jossa hyödynnetään elämyspedagogiikkaa työvälineenä.
Elämyspedagogiikan vahvuutena kiusattujen tukemisessa olisi uuden ympäristön avulla tutuista rooleista irti päästäminen. Tutuista rooleista irtaantumisella voitaisiin päästä muokkaamaan kiusattujen minäkuvaa positiivisemmaksi. Toiminnan tulisi tapahtua lasten ja nuorten vapaa-ajalla ja osallistumisen tulisi olla vapaaehtoista. Toimintamallin kehittämisen haasteina olivat toiminnan rahoittaminen ja kohderyhmän herkkyys.
työvälineenä. Benchmarkkaaminen suoritettiin haastattelemalla asiantuntijoita.
Tutkimusotteena oli kvalitatiivinen tutkimusote. Tutkimuskysymyksenä oli, miten voisin olla yrittäjänä mukana kiusattuja tukevassa työssä hyödyntäen elämyspedagogiikkaa työvälineenä. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin selvittämään, mitä pulmia uuden kiusaamiseen liittyvän toimintamallin aloittamisessa
on sekä miten toimintaa voitaisiin rahoittaa, jotta sillä pystyttäisiin tavoittamaan tukea tarvitsevat lapset ja nuoret.
Asiantuntijahaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja haastateltuja asiantuntijoita oli yhteensä neljä. Haastatteluiden teemoina olivat elämyspedagogiikan soveltuvuus työvälineenä kiusattujen tukemiseen, uuden elämyspedagogisen toimintamallin kehittämisessä huomioitavat asiat, sekä toiminnan rahoittamisen mahdollisuudet. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin
tutkimusaineistoksi. Tutkimusaineistoa analysoitiin sisältöanalyysiä hyödyntäen.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena oli, että yrittäjä voi tuottaa ryhmämuotoisen toimintamallin, jossa hyödynnetään elämyspedagogiikkaa työvälineenä.
Elämyspedagogiikan vahvuutena kiusattujen tukemisessa olisi uuden ympäristön avulla tutuista rooleista irti päästäminen. Tutuista rooleista irtaantumisella voitaisiin päästä muokkaamaan kiusattujen minäkuvaa positiivisemmaksi. Toiminnan tulisi tapahtua lasten ja nuorten vapaa-ajalla ja osallistumisen tulisi olla vapaaehtoista. Toimintamallin kehittämisen haasteina olivat toiminnan rahoittaminen ja kohderyhmän herkkyys.