Voimaa ja valoa -videosarja vahvistamaan varhaiskasvattajan työhyvinvointia positiivisen pedagogiikan keinoin
Laitinen, Jonna (2023)
Laitinen, Jonna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016065
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016065
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli positiivisen pedagogiikan yhteys työhyvinvointiin ja
tämän soveltaminen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä ja oppivassa
yhteisössä. Tavoitteena oli tuottaa työkalu varhaiskasvattajan työhyvinvoinnin
lisäämiseksi positiivisen pedagogiikan keinoin varhaiskasvatuksen toimin taympäristössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa PowerPoint-ohjelmaa
hyödyntäen videosarja varhaiskasvattajien työhyvinvoinnin tueksi.
Opinnäytetyön tiedonhankintaa ja videoiden kehitystä varten tehtiin kysely var haiskasvattajille positiivisen pedagogiikan yhteydestä työhyvinvointiin. Opin näytetyön teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin lähdekirjallisuuteen perus tuen varhaiskasvatuksen toimintaympäristön piirteitä, positiivisen pedagogii kan sisältöjä ja käyttöä varhaiskasvatuksessa, positiivisen pedagogiikan vai kutuksia työhyvinvointiin varhaiskasvatuksessa sekä työhyvinvoinnin keskeisiä
elementtejä varhaiskasvattajan työssä Perma-hyvinvointiteoriaa mukaillen.
Positiivisen pedagogiikan ja Perma-hyvinvointiteorian peruselementtien sekä
harjoitteiden avulla voidaan parantaa yksilön, tiimin ja koko työyhteisön sekä
lapsiryhmän hyvinvointiosaamista varhaiskasvatuksessa. Positiivisen pedago giikan liittäminen varhaiskasvattajan työhyvinvointiin sekä sen harjoitteleminen
konkreettisesti ja ohjatusti on kuitenkin varsin tuore näkökulma. Tähän työväli neeksi luotu videosarja lisää tietoisuutta positiivisen pedagogiikan hyödyistä
työhyvinvoinnille ja tukee työssäjaksamista. Videosarja koostuu kuudesta 5–
15 minuutin mittaisesta jaksosta ja se on sujuva, helppokäyttöinen ja nykyai kainen väline varhaiskasvatuksen työhyvinvoinnin tueksi.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, positiivinen pedagogiikka, työhyvinvointi
Perma-teoria The subject of this study was to find a connection between positive pedagogy
and the wellbeing of the employees and to apply that information towards
early childhood education operating environment and towards learning com munity. The aim of the study was to produce a tool for early childhood educa tors for improving the wellbeing in the workplace by using positive pedagogy
in early childhood education operating environment. The purpose of this study
was to produce a PowerPoint video series to support the wellbeing of the em ployees in early childhood education.
The data collected for this study and for the video series was done through a
questionnaire made for educators about the connection of positive pedagogy
and wellbeing in the workplace. The theoretical frame of this study was based
on previous studies of early childhood education operating environments,
techniques of positive pedagogy and main elements of wellbeing at a work place using a theory of wellbeing called Perma.
It is possible to improve the knowledge of wellbeing of an individual, a team, a
work community and a child group by using the elements and exercises of
Perma-theory and positive pedagogy. To include positive pedagogy into edu cators' wellbeing at a workplace is a fairly fresh way of viewing.
“Voimaa ja valoa” video series was created to increase awareness of the ben efits of positive pedagogy in the wellbeing of an educator and to support sus tainable work ability. The video series has six episodes (from 5 to 15 minutes
each); it is fluent, easy to use and a modern tool to support wellbeing in early
childhood education.
Keywords: Early childhood education, positive pedagogy, wellbeing in work place, Perma-theory
tämän soveltaminen varhaiskasvatuksen toimintaympäristössä ja oppivassa
yhteisössä. Tavoitteena oli tuottaa työkalu varhaiskasvattajan työhyvinvoinnin
lisäämiseksi positiivisen pedagogiikan keinoin varhaiskasvatuksen toimin taympäristössä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa PowerPoint-ohjelmaa
hyödyntäen videosarja varhaiskasvattajien työhyvinvoinnin tueksi.
Opinnäytetyön tiedonhankintaa ja videoiden kehitystä varten tehtiin kysely var haiskasvattajille positiivisen pedagogiikan yhteydestä työhyvinvointiin. Opin näytetyön teoreettisessa viitekehyksessä selvitettiin lähdekirjallisuuteen perus tuen varhaiskasvatuksen toimintaympäristön piirteitä, positiivisen pedagogii kan sisältöjä ja käyttöä varhaiskasvatuksessa, positiivisen pedagogiikan vai kutuksia työhyvinvointiin varhaiskasvatuksessa sekä työhyvinvoinnin keskeisiä
elementtejä varhaiskasvattajan työssä Perma-hyvinvointiteoriaa mukaillen.
Positiivisen pedagogiikan ja Perma-hyvinvointiteorian peruselementtien sekä
harjoitteiden avulla voidaan parantaa yksilön, tiimin ja koko työyhteisön sekä
lapsiryhmän hyvinvointiosaamista varhaiskasvatuksessa. Positiivisen pedago giikan liittäminen varhaiskasvattajan työhyvinvointiin sekä sen harjoitteleminen
konkreettisesti ja ohjatusti on kuitenkin varsin tuore näkökulma. Tähän työväli neeksi luotu videosarja lisää tietoisuutta positiivisen pedagogiikan hyödyistä
työhyvinvoinnille ja tukee työssäjaksamista. Videosarja koostuu kuudesta 5–
15 minuutin mittaisesta jaksosta ja se on sujuva, helppokäyttöinen ja nykyai kainen väline varhaiskasvatuksen työhyvinvoinnin tueksi.
Asiasanat: Varhaiskasvatus, positiivinen pedagogiikka, työhyvinvointi
Perma-teoria
and the wellbeing of the employees and to apply that information towards
early childhood education operating environment and towards learning com munity. The aim of the study was to produce a tool for early childhood educa tors for improving the wellbeing in the workplace by using positive pedagogy
in early childhood education operating environment. The purpose of this study
was to produce a PowerPoint video series to support the wellbeing of the em ployees in early childhood education.
The data collected for this study and for the video series was done through a
questionnaire made for educators about the connection of positive pedagogy
and wellbeing in the workplace. The theoretical frame of this study was based
on previous studies of early childhood education operating environments,
techniques of positive pedagogy and main elements of wellbeing at a work place using a theory of wellbeing called Perma.
It is possible to improve the knowledge of wellbeing of an individual, a team, a
work community and a child group by using the elements and exercises of
Perma-theory and positive pedagogy. To include positive pedagogy into edu cators' wellbeing at a workplace is a fairly fresh way of viewing.
“Voimaa ja valoa” video series was created to increase awareness of the ben efits of positive pedagogy in the wellbeing of an educator and to support sus tainable work ability. The video series has six episodes (from 5 to 15 minutes
each); it is fluent, easy to use and a modern tool to support wellbeing in early
childhood education.
Keywords: Early childhood education, positive pedagogy, wellbeing in work place, Perma-theory