Viestintäsuunnitelma Seinäjoen Jalkapallokerho-juniorit ry:lle
Lumia, Silfverberg (2023)
Lumia, Silfverberg
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015897
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053015897
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia viestintäsuunnitelma yhdistykselle. Viestintäsuunnitelmaan on kirjattu myös lyhyt osio markkinointiviestinnästä. Viestintäsuunnitelmaa laatiessa on otettu huomioon Palloliiton laatiman laatujärjestelmän viidennen tason kriteerit. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Seinäjoen Jalkapallokerho-juniorit ry. SJK-juniorit on Seinäjoella toimiva jalkapalloseura, jonka toiminta perustuu pääasiassa junioritoimintaan.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään viestintään, työyhteisöviestintään, viestintästrategiaan, viestinnän suunnitteluun, missioon, visioon, arvoihin ja markkinointiviestintään. Lisäksi sosiaaliseen mediaan ja viestintäkanaviin perehdytään opinnäytetyön kolmannessa luvussa. Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, joka noudatti puolistrukturoidun haastattelun runkoa. Kvantitatiivinen tutkimus perustui puolestaan vuonna 2022 pidettyyn tyytyväisyyskyselyyn. Viestintäsuunnitelma tehtiin toimeksiantajalle erillisenä liitteenä. Toimeksiantajalle laadittu viestintäsuunnitelma löytyy tämän opinnäytetyön liitteenä.
Tutkimusten perusteella SJK-junioreiden viestintä on onnistunutta monilla osa-alueilla, mutta edelleen kehitettäviä osa-alueita löytyi. Pelaajia, vanhempia ja toimijoita tiedotetaan hyvin ajankohtaisista asioista, ja SJK-juniorit käyttävät monipuolisesti eri kanavia. Tärkeimmät viestit voivat kuitenkin hukkua ja unohtua, sillä seura viestii monilla kanavilla. Seuran työntekijät kokevat, ettei heitä tiedoteta tarpeeksi ajankohtaisista asioista. Työntekijät myös toivoisivat enemmän tietoa toistensa tekemisistä. Työntekijöille on välillä epäselvää, kuka viestii ja mitäkin kautta. Viestintäsuunnitelmassa on huomioitu edellä olevia asioita ja esitetty ratkaisuehdotuksia niihin. Viestintäsuunnitelman tarkoitus on toimia ohjenuorana seuran työntekijöille päivittäisessä viestinnässä ja tukena viestinnän suunnittelussa sekä yhdistyksen viestinnän kehittämisessä jatkossakin.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä perehdytään viestintään, työyhteisöviestintään, viestintästrategiaan, viestinnän suunnitteluun, missioon, visioon, arvoihin ja markkinointiviestintään. Lisäksi sosiaaliseen mediaan ja viestintäkanaviin perehdytään opinnäytetyön kolmannessa luvussa. Opinnäytetyössä käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Laadullinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna, joka noudatti puolistrukturoidun haastattelun runkoa. Kvantitatiivinen tutkimus perustui puolestaan vuonna 2022 pidettyyn tyytyväisyyskyselyyn. Viestintäsuunnitelma tehtiin toimeksiantajalle erillisenä liitteenä. Toimeksiantajalle laadittu viestintäsuunnitelma löytyy tämän opinnäytetyön liitteenä.
Tutkimusten perusteella SJK-junioreiden viestintä on onnistunutta monilla osa-alueilla, mutta edelleen kehitettäviä osa-alueita löytyi. Pelaajia, vanhempia ja toimijoita tiedotetaan hyvin ajankohtaisista asioista, ja SJK-juniorit käyttävät monipuolisesti eri kanavia. Tärkeimmät viestit voivat kuitenkin hukkua ja unohtua, sillä seura viestii monilla kanavilla. Seuran työntekijät kokevat, ettei heitä tiedoteta tarpeeksi ajankohtaisista asioista. Työntekijät myös toivoisivat enemmän tietoa toistensa tekemisistä. Työntekijöille on välillä epäselvää, kuka viestii ja mitäkin kautta. Viestintäsuunnitelmassa on huomioitu edellä olevia asioita ja esitetty ratkaisuehdotuksia niihin. Viestintäsuunnitelman tarkoitus on toimia ohjenuorana seuran työntekijöille päivittäisessä viestinnässä ja tukena viestinnän suunnittelussa sekä yhdistyksen viestinnän kehittämisessä jatkossakin.