Tuoksumarkkinoinnin vaikutus Pori Puuvilla K-Citymarketissa
Pohjola, Nathalia (2023)
Pohjola, Nathalia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016235
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016235
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä haluttiin selvittää, millainen vaikutus tuoksumarkkinoinnilla on Pori Puuvilla K-Citymarketin myyntiin. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Pori Puuvilla K-Citymarketin kanssa ja tutkimusviikoiksi valittiin viikot 5 ja 9 vuodesta 2023. Viikolla 5 tuoksumarkkinointia käytettiin ja viikolla 9 tuoksumarkkinointia ei käytetty. Näiden viikkojen myyntilukemista pääteltiin, kuinka kannattavaa tuoksumarkkinoinnin käyttö on.
Tutkimus on kvantitatiivinen. Tutkimustulokset saatiin numeraalisina toimeksiantajalta, jolloin niitä analysoitiin havainnointitutkimuksella, joka on kvantitatiivisen tutkimustavan muoto.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, etteivät tutkimuksen validiteetti ja reliabiliteetti olleet hyviä. Tutkimuksessa ei ollut otettu huomioon erilaisia muuttujia, kuten tarjouksia Pori Puuvilla K-Citymarketissa. Myymälän tarjoukset vaikuttivat tutkimusympäristöön ja näin tutkimustuloksiin. Tutkimuksen tulokset viittasivat tuoksumarkkinoinnin huonontavan myyntejä. Kuitenkin myymäläympäristö, ja näin tutkimusympäristö, ei ollut vakio, joka vaikutti tutkimuksen luotettavuuteen.
Tutkimus on kvantitatiivinen. Tutkimustulokset saatiin numeraalisina toimeksiantajalta, jolloin niitä analysoitiin havainnointitutkimuksella, joka on kvantitatiivisen tutkimustavan muoto.
Tutkimuksen tuloksista havaittiin, etteivät tutkimuksen validiteetti ja reliabiliteetti olleet hyviä. Tutkimuksessa ei ollut otettu huomioon erilaisia muuttujia, kuten tarjouksia Pori Puuvilla K-Citymarketissa. Myymälän tarjoukset vaikuttivat tutkimusympäristöön ja näin tutkimustuloksiin. Tutkimuksen tulokset viittasivat tuoksumarkkinoinnin huonontavan myyntejä. Kuitenkin myymäläympäristö, ja näin tutkimusympäristö, ei ollut vakio, joka vaikutti tutkimuksen luotettavuuteen.