Asiakaskohtainen hinnoittelu tilitoimistoissa
Juurakko, Jenny (2023)
Juurakko, Jenny
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016132
Tiivistelmä
Yritysten kannattavuus palvelualalla perustuu siihen, että palvelun tuottamisesta aiheutuneet kustannukset ovat pienemmät kuin asiakastuotot. Asiakaskannattavuuksissa saattaa olla suuria eroja palvelualan yrityksillä. Syy tähän voi johtua siitä, että asiakkaat ja asiakkaiden tarpeet ovat erilaisia. Asiakkaiden välillä on myös hinnoittelueroja.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli asiakaskohtainen hinnoittelu tilitoimistoissa teoreettisesti. Työssä tutkittiin, voisiko asiakaskohtaisesta hinnoittelusta olla hyötyä tilitoimistoille ja parantaisiko se asiakaskannattavuutta ja sen seurantaa. Opinnäytetyössä tutkittiin myös digitalisaation tuomia vaikutuksia tilitoimistopalveluihin sekä niiden hinnoitteluun. Lisäksi tutkittiin tuotteistamisen vaikutusta palveluiden myyntiin.
Opinnäytetyön lähdeaineisto koostui kotimaisesta ja ulkomaisesta kirjallisuudesta, ammattilehtien julkaisuista, artikkeleista, toimialatiedoista, blogikirjoituksista, tilastotiedosta sekä lainsäädännöstä.
Opinnäytetyön teoreettisen tutkimuksen avulla saatiin selville, että asiakaskohtainen hinnoittelu voisi toimia hyvin tilitoimistoissa. Asiakaskohtaisen hinnoittelun avulla pystytään parantamaan asiakaskannattavuutta ja sen seurantaa sekä asiakastyytyväisyyttä. Enemmän resursseja vieville asiakkaille pystytään asettamaan korkeampi hinta, jonka avulla saadaan asiakkaista tasaisemmin kannattavia. Asiakaskannattavuus paranee, kun asiakkaat saavat tarpeidensa mukaista palvelua, ja usein hyöty on moninkertaisesti suurempi kuin palvelun hinta. Asiakaskohtaisen hinnoittelun avulla myös tilitoimisto saa oikeanlaisen korvauksen tekemästään työstä ja kannattavuus paranee.
Tuotteistamisen avulla työnteko tehostuu ja kustannustehokkuus paranee. Tuotteistettu paketti on myös helpompi hinnoitella asiakaskohtaisesti sen mukaan, kuinka paljon resursseja asiakas vie sekä kuinka suuren hyödyn asiakas palvelusta saa.
Tämän opinnäytetyön aiheena oli asiakaskohtainen hinnoittelu tilitoimistoissa teoreettisesti. Työssä tutkittiin, voisiko asiakaskohtaisesta hinnoittelusta olla hyötyä tilitoimistoille ja parantaisiko se asiakaskannattavuutta ja sen seurantaa. Opinnäytetyössä tutkittiin myös digitalisaation tuomia vaikutuksia tilitoimistopalveluihin sekä niiden hinnoitteluun. Lisäksi tutkittiin tuotteistamisen vaikutusta palveluiden myyntiin.
Opinnäytetyön lähdeaineisto koostui kotimaisesta ja ulkomaisesta kirjallisuudesta, ammattilehtien julkaisuista, artikkeleista, toimialatiedoista, blogikirjoituksista, tilastotiedosta sekä lainsäädännöstä.
Opinnäytetyön teoreettisen tutkimuksen avulla saatiin selville, että asiakaskohtainen hinnoittelu voisi toimia hyvin tilitoimistoissa. Asiakaskohtaisen hinnoittelun avulla pystytään parantamaan asiakaskannattavuutta ja sen seurantaa sekä asiakastyytyväisyyttä. Enemmän resursseja vieville asiakkaille pystytään asettamaan korkeampi hinta, jonka avulla saadaan asiakkaista tasaisemmin kannattavia. Asiakaskannattavuus paranee, kun asiakkaat saavat tarpeidensa mukaista palvelua, ja usein hyöty on moninkertaisesti suurempi kuin palvelun hinta. Asiakaskohtaisen hinnoittelun avulla myös tilitoimisto saa oikeanlaisen korvauksen tekemästään työstä ja kannattavuus paranee.
Tuotteistamisen avulla työnteko tehostuu ja kustannustehokkuus paranee. Tuotteistettu paketti on myös helpompi hinnoitella asiakaskohtaisesti sen mukaan, kuinka paljon resursseja asiakas vie sekä kuinka suuren hyödyn asiakas palvelusta saa.