Maaseutukaupungin kehitysyhtiön strategian uudistaminen : Case: YritysKannus Oy
Oravainen, Jukka (2023)
Oravainen, Jukka
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023053016307
Tiivistelmä
Tutkimuksella pyrittiin tunnistamaan ja priorisoimaan tutkimuksen tilaajalle, Kannuksen kaupungin kehitysyhtiölle, maaseutumaisen seutukaupungin toimintaympäristön yritysten ja koko elinkeinoelämän elinvoiman positiivisen kehityksen mahdollistamisen tärkeimmät kehityskohteet ja toimenpiteet. Tutkimuksella haluttiin lisäksi identifioida kehitysyhtiön oman toiminnan puutteellisimmat osa-alueet kehityksen mahdollistamisessa, ja rakentaa näiden tietojen pohjalta kehitysyhtiölle uusi strategia ohjaamaan toiminnan päälinjoja.
Työn teoriapohja koostui pääasiassa strategian, julkisen organisaation johtamisen ja kehittämisen, jatkuvan kehittämisen ja innovaatiojohtamisen aihealojen sekä suomalaisesta että kansainvälisestä kirjallisuudesta, tieteellisistä julkaisuista ja eri asiantuntijatahojen sekä konsulttitalojen tutkimuksista. Pääasialliseksi tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Uuden strategian pohjaksi haluttiin kerätä kyselyn muodossa toimintakentän laaja mielipide kehitystoiminnasta ja eri kehitysteemojen priorisoinnista, joten tutkimuksen materiaalien keräämisessä sovellettiin myös määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen pääpaino oli työelämän soveltavassa tutkimuksessa ja konkreettisen tutkimustuotoksen, strategian, laatimisessa. Strategiatyö tehtiin vahvasti osallistavalla työmenetelmällä; strategiatyöpajaan ja myöhempään strategian muokkaukseen osallistuivat koko kehitysyhtiön hallitus ja kaupunginjohtaja.
Kyselyn, strategiatyöpajan ja strategiatyön kautta määriteltiin YritysKannukselle selkeät uudet missio, arvot ja visio. Missiolla alleviivattiin se, että kehitysyhtiö toimii ennen kaikkea tukiorganisaationa ja mahdollistajana yhteistyössä kaikkien Kannuksen yritysten ja yrittäjien rajapinnassa ja elinvoiman kehittämisessä. Arvoilla haluttiin rakentaa luottamusta, palveluasennetta ja yhteistyötä. Visioon luotiin rohkea tavoite nostaa Kannuksen elinkeinoelämän liikevaihdon kasvu Pohjanmaan suurimmaksi ja samalla kehitysyhtiön toiminta alueen laadukkaimmaksi. Asiakaspalvelukyky haluttiin pitää kaiken toiminnan keskiössä ja oman osaamisen kehittämisen, pääomien edistämisen, työvoiman saatavuuden ja elinkeinomarkkinoinnin, eli kärkihankkeiden, avulla pyrittiin rakentamaan kehityspolkua kohti uuden strategian mukaisia tavoitteita eli visiota.
Työn teoriapohja koostui pääasiassa strategian, julkisen organisaation johtamisen ja kehittämisen, jatkuvan kehittämisen ja innovaatiojohtamisen aihealojen sekä suomalaisesta että kansainvälisestä kirjallisuudesta, tieteellisistä julkaisuista ja eri asiantuntijatahojen sekä konsulttitalojen tutkimuksista. Pääasialliseksi tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus. Uuden strategian pohjaksi haluttiin kerätä kyselyn muodossa toimintakentän laaja mielipide kehitystoiminnasta ja eri kehitysteemojen priorisoinnista, joten tutkimuksen materiaalien keräämisessä sovellettiin myös määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksen pääpaino oli työelämän soveltavassa tutkimuksessa ja konkreettisen tutkimustuotoksen, strategian, laatimisessa. Strategiatyö tehtiin vahvasti osallistavalla työmenetelmällä; strategiatyöpajaan ja myöhempään strategian muokkaukseen osallistuivat koko kehitysyhtiön hallitus ja kaupunginjohtaja.
Kyselyn, strategiatyöpajan ja strategiatyön kautta määriteltiin YritysKannukselle selkeät uudet missio, arvot ja visio. Missiolla alleviivattiin se, että kehitysyhtiö toimii ennen kaikkea tukiorganisaationa ja mahdollistajana yhteistyössä kaikkien Kannuksen yritysten ja yrittäjien rajapinnassa ja elinvoiman kehittämisessä. Arvoilla haluttiin rakentaa luottamusta, palveluasennetta ja yhteistyötä. Visioon luotiin rohkea tavoite nostaa Kannuksen elinkeinoelämän liikevaihdon kasvu Pohjanmaan suurimmaksi ja samalla kehitysyhtiön toiminta alueen laadukkaimmaksi. Asiakaspalvelukyky haluttiin pitää kaiken toiminnan keskiössä ja oman osaamisen kehittämisen, pääomien edistämisen, työvoiman saatavuuden ja elinkeinomarkkinoinnin, eli kärkihankkeiden, avulla pyrittiin rakentamaan kehityspolkua kohti uuden strategian mukaisia tavoitteita eli visiota.